tisdag 15 juli 2014

Kyla hästens ben

Nu har jag provat en hel del olika grejer för att kyla hästens ben.. Och har funnit att följande är bäst, rangordnat så att nr 1 är bäst, nr 2 näst bäst osv..
  1. Rinnande vatten i 20 minuter
  2. Kyllera.. Tjockt lager på stället som ska kylas. Det verkar länge och man behöver inte passa benet.
  3. Kyldamasker, såna man har i frysen eller ärtpåse. Max 20minuter, sen slutar de verka
  4. Annan typ av kyldamasker, såna man lägger i vatten. Max 20 minuter, sen blir det våtvarmt omslag.
  5. Kylgelé. Känns kallt men funkar egentligen inte.. 
Jag har alltså använt/provat, totalt osorterad ordning.. 
  • Ärtpåse Findus frysta ärtor -Prislapp: Ca 20kr plus något att linda med.. Funkar faktiskt jättebra. Svårt dock att fästa på benet.
  • Kylgelé, Radital. Prislapp: 79kr. Känns som om det funkar men enligt experter så ger det ingen effekt. Och det verkar inte ge effekt på benet, däremot känns mina fingrar kalla.. Använd handskar då det sitter kvar på händerna länge.
  • Hööks cool legs damasker. Pris: 849kr. Läggs i vatten 40min. Funkar bra men inte på skadade ben men däremot på ben som är normala och bara behövs kylas ner.. Håll koll på våtvarmt omslag så använd det max 20 min. Bra att använda då man inte har tillgång till frys, på t ex tävlingar.
  • Finn-Tack kyldamask, Pris: 559kr. Läggs i frysen. Kyler bra. Väldigt tunga men lätta att hantera. Ha koll dock så att det inte blir våtvarmt omslag. Max 20min.
  • Vattenfylld bomull, Pris 149kr för en rulle. Lindas.Funkar också bra men måste vaktas då det lätt blir våtvarmt omslag.
  • Kyllera Swede Clay. Prislapp: 149kr. Mycket trevlig lera, kyler bra, lätt att applicera, lätt att borsta bort när den har torkat. Kyler medan häst är ute i hagen eller i boxen så man behöver inte hålla på och passa hästen för att göra något. Bara kleta på och sen lämna hästen. Rekommenderat att använda plasthandskar, annars har du lera under naglarna.. Se upp att hästen inte äter upp leran, som min dam gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar