tisdag 22 juli 2014

Branas svullna framben ett minne blott... Senskada..

Imorse när jag tog in Brana så fanns det ingen svullnad kvar.. Wohooooo!! Snacka om att jag är glad. Det ser ut som om hennes läkningsprocess funkar och jag måste säga att mitt val av kyla nu på senaste tiden har varit suverän..

BÄST I TEST för Branas senskada:
Kyllera "Swede Clay".. samt Finn-Tack kyldamasker.
Bäst är förstås rinnande vatten men nu kan jag inte använda vatten på Brana så... hon hatar ju t om regn..

Jag har följt veterinärers rekommendationer till fullo, men viss diskussion med veterinär på djursjukhus har ägt rum då Brana har varit lite för pigg. Jag ser att vissa veterinärer rekommenderar lindning av ben för att stödja och minska svullnaden men det har min veterinär än så länge ansett onödigt.
KYLA och RÖRELSE I SKRITT är det viktigaste. 

         Vecka 20-24

  • 13 maj konstaterades det senskada på Evidensia Täby.
  • Brana har fått stå i liten hage/fålla
  • Kyla ben morgon + kväll med Radital kylgele (ej bra har jag lärt mig) samt back-on-track på nätterna. Fortfarande i liten fålla.
         Vecka 25-27
  • Flyttades hon in i liten större hage.. Ej att rekommendera men Brana var lite tokig i fållan och för att inte öka på skadan fick hon gå med Svipa i större hage. Jag rådfrågade veterinär först.
  • Fortsatte kyla med Radital kylgele. Märkte dock ingen skillnad så jag började leta efter alternativa kylmetoder. 
  • Köpte kylande damasker på Hööks, som man la i vatten, men de höll inte måttet på skadan., Blev våtvarmt omslag istället för kyla.
  • Återbesök Evidensia Täby. Läkningen fortlöper bra. 
          Vecka 28-30
  • Kyllera en gång per dag. 
  • Kylde även med något kallt på benet (t ex fryst ärtpåse, och senare med Finn-Tacks kyldamasker) ca 30 minuter på box, när jag var på plats..
  • Flyttade till större hage där hon kunde gå och beta. Fortfarande efter jag hade rådfrågat veterinär
  • Red henne 2 ggr i skritt, på rakt spår i form, eftersom hon inte kunde vara lugn i hagen. Jag rådfrågade veterinär först.. 
  • Står på box dagtid (ca 6h/dag) pga sommarvärmen. Kyler med lera under den tiden. 
  • Märker att svullnaden försvinner mer och mer. 
  • 22/7 (vecka 30) ser jag att svullnaden är helt borta.
          Vecka 31-34 - planerna dessa veckor
  • Fortfarande gå i hage med Svipa.
  • Kyllera en gång per dag
  • Kyla med damasker ca 30 min på box, när jag är där
  • Återbesök Evidensia Täby 21 augusti. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar