torsdag 31 juli 2014

Vattenträning

Jag har verkligen gett Brana alla möjligheter nu att läka på bästa möjliga sätt för Brana. Hon får gå och skrota i hagen, kyllera på benet, lagom liten hage men ändå tillräckligt stor så hon inte blir tokig. Sällskap osv.

Så om hon nu konstateras frisk och i ridbart skick ska jag se till att börja vattenträna henne. För varför ska jag inte unna min tävlingsprinsessa det bästa möjliga? Att massera är inte hennes grej, hon blir rastlös.. . Akupunktur kan jag glömma då hon är rädd för nålar. Ultraljud funkar, det verkar vara skönt.. Men jag vill att det ska vara något mera som stärker hennes fysik och samtidigt hjälper senor, ligament, muskler. Och vad är bättre än VATTENGYMNASTIK?!?

Nu är Brana väldigt hatisk mot vatten.. Jag har aldrig kunnat spola henne.. Hon avskyr när det regnar, slänger med huvudet när det kommer droppar på ansiktet. MEN! hon gillar att gå ner i sjö:ar och plaska. Så varför skulle inte vattenbad funka?

En liten vattenträning plus lite vibrationsgolv efteråt kostar 475kr på http://www.karlslundsgard.se/
Detta ställe finns vid Botkyrka, ja Sorunda då, en bit att åka för mig. Ca 1-1:15 timme.

Sen finns det då http://www.toftingeislandshastar.se/1/2/vattentraning/ som också har vattenträning. De har solarium efteråt.. Detta kostar 490kr/gång.. Det tar också ca 1 timme dit..

Och så har vi en till: http://www.equirehab.se/. Prislapp för vattenbad: 400kr. Samma typ av badbalja som Karlslund. Desto värre står det inte så mycket om själva personalen och då blir jag misstänksam.

Den största skillnaden är att den badbaljan på Toftinge är nedsäkningsbar. Karlslunds personal verkar vara utbildade för detta till skillnad mot de andra.. Alla ställen har veterinär och hovslagare som de kan kalla in men det verkar som om Karlsund har avtal med Evidensia = billigare vid remiss. . Jag har inte den blekaste om vilket som är bäst men jag tror nog att för Brana är det nog den normala (icke nedsänkningsbara)..

Så man får väl ta och sätta på sig träningskläder själv nu också.. Dags att trimmas inför 2015.

Det där med att bada, matte, är väl ändå en smula överdrivet va??


4 kommentarer:

  1. http://stallfastbo.se/ tror dom tar 250kr/gång. Vet flera Islandshästar som åker dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, men det är samma sak där som Toftinge och Equirehab.. De presenterar sig inte som kunniga inom hästfysiologin.. Bara att de har ett träningsband. jag vill veta om de KAN det här med skador, rehab osv.. Inte bara har erfarenhet för då kan jag lika gärna bada Brana i sjön utan mer att de vet hur man ska lägga upp ett träningsupplägg. Men det var billigt ;-)

      Radera
    2. Till Stall Fastbo tar det ca 1.5-2 timmar..

      Radera
  2. Ja jag rekommenderar verkligen Karlslund!
    Superduktiga, mycket kunniga och ser direkt om hästen blir trött och inte orkar (då börjar de ofta slarva och inte jobba rätt och då kan de bli skadligt). Våra hästar har bott där tre veckor medan jag varit bortrest på semester och hejsan vilka muskelknuttar jag fick hem (då går de varannan dag på vattenbandet).
    Jag har största förtroendet för personalen på Karlslund!

    SvaraRadera