måndag 14 juli 2014

Mycket hemma, lite ridfront

Svipa var och tävlade i helgen så Brana & Kjartan fick spendera sin mesta tid i boxarna då Brana gärna galopperar och skriker efter Svipa i hagen, vilket hon inte alls får göra. Så det blev en del skytteltrafik till och från hemmet för att fodra, mocka, kolla läget, ut och gå med hästarna. Brana har fått en överdörr nu, tack bästa pappa, så nu behöver jag inte oroa mig för att hon ska stegra över boxdörren. Både Kjartan och Brana verkar ha tagit boxvilan rätt bra, de hade både sovit liggandes och Branas ben var fint.


Kyllera är det bästa som finns för att kyla ben, näst efter rinnande vatten!! Att jag inte har tänkt på det förut, jag som ändå är en gammal storhästryttare som har använt kyllera på de stora pållarna.

När Svipa & Nilla kom hem så kom de hem med en stor fin röd rosett (4:e plac) i femgång. Duktiga och sen fick hela gänget gå ut i hagen.. Vilken lycka!!


Själv har jag då föräldrar hemma och vi har gjort massvis. Jag har lagt OSB-skivor på hela altan, inpassat, måttat, använt sticksåg, skruvat.. Efter det kom en stor härlig heltäckningsmatta på som Pappa la in och sen var det rummet klart (altan alltså). Underbart vackert blev det.

Medan jag och Mamma kämpade på med sopsorteringen inför den stundande sopslängningen. Det blev massvis men det är så skönt att det är klart. Efter det fortsatte vi med att ta bort staket vid parkeringen, jag har bara en lång smal tarm till parkering och eftersom jag vill ha hästsläpet hemma så behöver jag lite mer svängradie. Så bort med slipers som hade armeringsjärn nedslagna i sig och bort med staket. Inte klart ännu men redan nu kan jag utnyttja hörnan mycket bättre (se det gröna som då ska bli parkering).

Pappa kämpade vidare med badrum. Det är mycket där att göra pga lagar och regler så det är primer, golvspackel, skydd mot fukt/väta osv och sen på med matta och nu håller han på att kakla väggarna.

Jag har än så länge ingen dusch, ingen toalett så vi går till föreningens poolområde (tack så mycket för att den finns) och duschar där, likaså använder toaletten där.. Men om bara några dagar kommer duschen att installeras och sedan är det bara till att invänta förbränningstoaletten som borde komma om 2 veckor.
Det är tungt att hålla på och renovera, det måste jag säga.. Ida som jobbar minst, är helt slut.. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar