onsdag 2 juli 2014

Mitt hem

Jag har köpt hus som en del av er vet om. Jag har haft hus tidigare (köpte hus tillsammans med min ex-make 1995 och sålde det 1996). Men mitt nya hus är bara mitt och det är ett fritidshus i Sättra, Bergshamra. Ett sött litet hus på 49kvm med en inglasad altan på 25kvm och en tomt på 1600kvm. Jag köpte huset i maj och fick flytta in den 27 maj..
Om man klickar på bilderna så får man upp en större bild...

                                                                         Mitt hus
                        27 maj 2014. Första gången jag sätter nyckeln i dörren på mitt egna hus

När jag kom dit var hela huset ostädat (de behövde inte flyttstäda) vilket förvånade mig enormt, man brukar ju städa upp efter sig innan man åker.. ALLT var kvar inne i huset. Allt från tandborste, smutsiga kläder i tvättkorg, bäddad säng, mat i kylen - färdiglagad i kastrull, odiskad disk.. Japp, rubbet var lämnat. Precis som om man har gått upp på morgonen, tagit sin frukost och åkt.. och det stank rök där inne.

Första momentet var att tömma huset. Allt slängdes, tavlor, porslin, mattor, möbler plus det i kyl, frys, skafferi, toalett osv. Separetten (mulltoa) slängdes ut, åkte till tippen och dumpade rubbet och efter det var det dags för att skrubba tak, väggar, golv. Jag kan säga att jag sov inte där under den här tiden för det var för äckligt.. Så jag hade ju två hus under juni och pendlade mellan dem..

Sen första målningen av tak, lister, fönster, väggar i vardagsrum, sovrum och extra rum. Medan detta torkade passade vi på att kapa lite träd ute, så man fick in lite ljus i huset.
                                                             
                                                               Pappa målar
                                                                 Mamma påtar i trädgården


Andra målningen av tak, lister, väggar - vardagsrum fick bli vitt tak, vita fönster, cremefärgade väggar.. Sovrum och extra rum fick vitt tak, vita fönster, gröna väggar. Vi jobbade från tidig morgon (ca 8:00) till sena kväll (ca 24:00).. Kan tillägga att jag arbetade dagtid men mina föräldrar harvade på hemma hos mig.
Allt ovanför tog ca 1 vecka.. 

Sen åkte vi till IKEA och köpte möbler, säng, soffa, matmöbler, matta.. Installerade allt och nu kunde jag sova där. Underbar känsla. Jag bodde halvt om halvt i mitt nya hus och halvt om halvt i mitt gamla hus.
         
                                                            Så här såg det ut före..
                                                                    Så här ser det ut nu



Men ca 10 juni  flyttade jag in på heltid i mitt nya hus.. 

Runt mitten av juni kom elektrikern och installerade stickkontakt i badrum för tvättmaskin.
Brorsan min fixade jordfelsbrytaren.

Två dagar målade jag tak, lister, väggar, fönster i köket. Det är nu klart 2014-06-20

Under två dagar, första veckan i juli har jag målat tak, väggar i hallen. Det är nu klart 2014-07-01

Det som är kvar att göra är:
1. Installera golv, kakel, tvättmaskin, toalett på toaletten.
2. Måla kaklet i köket

Detta kommer vara klart runt 16 juli.

Sen är det altan som behöver skivor på golvet (så att mössen inte kommer in och minska draget från golvet) och så en heltäckande matta där.. Det gör jag själv innan julis utgång.

Taket behöver städas från mossa och skorstenen kommer tätas.. Det gör jag själv juli månad.

TACK BÄSTA FÖRÄLDRAR FÖR ATT NI HAR HJÄLPT MIG SÅ MYCKET..  
Tack Nilla & hennes man för att ni hjälpte till med tömningen av huset.
Tack Annica och Sofia som hjälpte till med att städa och kapa lite telefonlinor i huset.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar