torsdag 10 juli 2014

Branas skada...

Brana har som sagt fått en senskada.. När skadan skedde vet jag i ärlighetens namn inte för den har smugit sig på. Hon har varit svullen ibland, jättefin ibland, aldrig halt och så i maj svullnade frambenet upp massvis.

13 maj konstaterades det att hon hade inflammation i kotsenskidan, förtjockat ringband och mindre blödningar i ytliga böjsenan och inre gaffelbandsgrenen höger fram. En senskada alltså,., Veterinären sa att jag "bör förbereda mig inför framtida tunga beslut" men hon kunde inte säga något mer då skadan var för ny (?!) samt att Brana var för svullen för att man skulle kunna se ordentligt med ultraljudet.

Klicka på bilderna så får ni upp en större variant av dem..

Senskada vecka 1

16 juni var vi på återbesök och det blev mer glädjande nyheter än jag kunde tänka mig. Veterinären sa att hon har läkt enormt bra och att det är bara ringbandet som är svullet nu och att allt annat ser ok ut. Hon sa även att vi kunde börja träna i augusti.. Underbara nyheter.
Senskada v. 4

Nu har Brana flyttat och vi växlar hage lite av och till för att hon inte riktigt kan vara lugn längre. Hon studsar omkring i hagen och till slut ringde jag veterinären och frågade om jag kunde skritta henne lite då hon är som en studsboll i hagen. Jag fick svaret: Jomenvisst kan du det !!  Så nu skrittar jag lite, en dag i veckan, ca 10min per gång.. 
Brana tycker det är underbart men värmen gör att benet blir lite mer svullet vilket oroar mig rätt mycket.. Men alla hennes ben är lite galliga nu pga gräs, vila och värmen så även hennes skadade ben är lite galligt ovanpå svullnaden och när jag jämför bilderna (även om de är urdåligt tagna) så ser jag att svullnaden är mindre.. 
Jag kyler hennes ben numera varje dag och efter att ha läst på massvis om bästa metoder att kyla så kyler jag med kyldamasker (i nuläget ärtpåse men jag väntar på ett par som man kan frysa och ska hålla kylan i 20min vid användning) och sedan med kyllera. 
Det optimala är att kyla med rinnande kallt vatten i 20min men Brana är ingen vattentjej så det blev uteslutet direkt. Andra alternativet var kyldamasker och tredje kyllera.. Så nu blir det alternativ 2 och 3. Det som är viktigt nu är att ringbandet kommer ner i normal storlek igen men det verkar ta tid. Nästa besök hos veterinären är den 21 augusti.  Brana är pigg, glad och verkar nöjd med tillvaron..

Sista alternativet för att få henne frisk är att öppna upp ringbandet så att senorna kan löpa fritt men det är verkligen det sista alternativet..  Man kan göra en del annat först såsom stötvågor, inflammationsdämpande mediciner osv.. 

Brana skada v. 8



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar