tisdag 1 juli 2014

10 minuters lycka

Hämtade in Brana igår och jag var faktiskt lite spänd. Kändes som att rida en nyköpt häst och ni vet den där pirriga känslan när man ska sitta upp? Den hade jag igår. Jag har inte ridit Brana sedan 7 maj och det är extremt lång tid för mig.

Sadel på, senskydd på, tränset på och så ut.. Satt upp och jag kände mig direkt hemma. Underbara guldprinsessa!! Vi tog en skrittrunda i form tillsammans med Nilla & Svipa på ca 10 minuter. Brana gick och glodde på allt, hon har ju aldrig gått ut i det här området och sen började hon humma, mumla, stöna. Som hon alltid gör när hon trivs och mår gott. Efter denna lilla runda så tog jag in henne på boxen där hon började gäspa och sen blev det pysselstund. Ja, efter jag hade tagit in en skrikande Kjartan som undrade var hans brudar hade tagit vägen...

Kyla benet med vatten, på med kyldamaskerna (som funkar bra på friska ben men är ganska dålig på skadade ben då det blir mer våtvarmt omslag) och sen på med Radital kylgelé.
När Nilla kom tillbaka fick Svipa pausa lite och sen släppte vi ut dem i hagarna och Brana var lugn i hagen.. Underbart..

Damaskerna jag har köpt från Hööks är suveräna på friska ben men desto värre på skadade ben, ger våtvarmt omslag faktiskt.
Radital kylgelé är väldigt bra och kyler snabbt men det funkar ännu bättre på blött ben och sen gärna en kallfläkt eller vind på benet.

Ikväll ska Nilla & Jag försöka oss på med vattenslang på Branas ben.,. Hon HATAR vatten på benen så det blir en liten bremsning för att jag ska få en chans till att kyla benet. Sen ska jag köpa frysta ärtor i påse så att jag kan kyla benet ytterligare med en linda.
För benet är fortfarande varmt och ringbandet fortfarande svullet..

2 kommentarer:

  1. Testat "ice-vibe"?
    De har fått riktigt bra omdömen av de som provat - medan den där blöta padden från HÖÖKS fått rätt dåliga omdömen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näe, C..
      Jag har inte testat "ice-vibe".. Det var sådan enorm prisskillnad på dessa två: Kyldamasker 849kr mot Ice-Vibe 1999kr..

      Nu säger jag inte att kyldamaskerna är dåliga men på varma skadade ben så funkar de inte så bra, de kyler inte tillräckligt. På Branas normala friska framben så blir det super med damaskerna, där kyler det som det ska.

      Jag har fått rekommendation på en till grej.. Göra hemma-kit. 2 delar diskmedel + 1 del T-röd i en tätt försluten plastpåse, sen fryser man och så kan man använda den..Mjuk och fin men kall..

      Radera