måndag 21 juli 2014

KLAR med huset

Ja, eller klar och klar, man blir väl aldrig klar med ett hus?? Det finns alltid projekt att starta :-)

Men nu är badrummet klart också. Nytt tak, kakel, nytt golv, ny toalett, ny tvättmaskin, ny hylla och nymålat hörnskåp (från förre ägaren).. Rosa matta på golvet och rosa handdukar...  Det var ett hiskeligt pillande med nya förbränningstoaletten - det jobbigaste var att dra röret genom taket, trots att taket redan var lite förberett pga gamla mulltoan. Det där med deras slogan "bara sätt på elen och börja använda toaletten" stämmer inte riktigt.. Stora luftrör ska placeras någonstans också..

 

Jag känner mig mycket nöjd och mina föräldrar har hjälpt mig extremt mycket, vad skulle jag göra utan er??

Jag är imponerad av vår prestation faktiskt.. Från 27 maj (när jag flyttade in) så har vi:

  1. Tömt hela huset på samtliga möbler (allt fanns kvar - från smutstvätt, använd tandborste, mat, möbler)
  2. Städat hela huset
  3. Slängt massvis med prylar, ca 8-10 vändor med ett proppfullt hästsläp
  4. Målat tak i vardagsrum, kök, hall, sovrum, kontor
  5. Målat väggar i vardagsrum, kök, hall, sovrum, kontor
  6. Målat fönster i vardagsrum, kök, sovrum, kontor
  7. Inhandlat nya väldoftande möbler och möblerat allt.
  8. Kapat ca 6 träd, stora granar och tallar
  9. Lagt golv på altan och sedan en stor härlig matta där också
  10. Tagit ut allt ur badrum (gammal mulltoa osv)
  11. Lagt nytt tak, kaklat, nytt golv i badrum
  12. Nya vattenrör, ny lampa, ny toalett, ny tvättmaskin i badrum.
Japp och nu ser huset ut som mitt hus och inte som ett fritidshus där man bor ibland.. 

Naturligtvis är jag inte klar med allt, jag har köpt ny duschkabin som ska in också samt nytt plasttak till altan. Det ska göras så snart som möjligt men nu känns det mer som ett riktigt hem.
En trappa ska göras också så att man kan gå in via riktiga entrén och inte via altan, denna trappa ska byggas upp till gångbron som jag har runt ena kortsidan och långsidan av huset - huset står högt upp på ett berg och samtidigt ska jag då riva "snickarboan" som håller på att rasa sönder. 

Så, på 2 månader har vi hunnit med allt det här, det känns som en enorm prestation... Det har faktiskt varit bra (om man nu får säga så) att Brana är skadad, för annars hade jag inte hunnit med så mycket med huset. Om de gamla ägarna kom tillbaka så skulle de inte känna igen sig.. För det är så enormt förändrat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar