onsdag 3 februari 2016

Frisk.. igen..

Då var Mamma, Ida, Molle och Jag uppe före tuppen för att åka till Evidensia i Täby och träffa Henrietta Talts..igen.. Dags för återbesök och se hur benet såg ut.

Fodrat hästarna på morgonen hade min snälla stallkamrat Helene gjort, så hästarna stod och åt när vi kom med bil och hästsläp.. Brana fick sig en genomborstning, kratsa hovar, sätta på transportskydd och så passade jag på att mocka lite också.  Sedan in i transporten och iväg.. Jag hörde Svipa skrika i sin box efter Brana.. 

Väl framme så gick vi direkt till vågen för att väga henne. Jag har tyckt att hon har gått upp en del men väl på vågen så insåg jag att hon hade gått ner!! 350kg vägde hon förra gången.. 1 månad senare så vägde hon 330kg.. 20 kg borta.. 

Min rosa dam utanför kliniken

Sedan in i på kliniken med hela gänget djur och så vi förstås.. Vi valde vår vanliga box i stallet, vi är ju nästan alltid ensamma på kliniken så här tidigt.. Henriette kom direkt och frågade om allt var bra. Jag berättade om att benet helt plötsligt såg bättre ut.. Hon bara skakade på huvudet.

Här står vi i vår box på kliniken

Vi fick gå i "vita gången" i skritt och så trava. Ingen hälta.. Eller en extremt mikroskopisk liten onormal gång men det kan lika gärna vara broddar, stelhet och hon la till att om hon inte visste om att Brana hade varit skadad hade hon inte märkt av det. 

Henrietta tyckte Brana var väldigt fin i hullet och väldigt fin rakt igenom, fin kropp.

Sedan lite droger i damen så att vi kunde ultraljuda henne. Det är alltid lika komiskt det här med Brana och sedering. Ena stunden reagerar hon inte på sederingen alls utan vi alla får kämpa för att hålla henne lugn och andra stunder så är hon totalt sänkt.. Vi kommer alltid på morgonen samma tid och hon har alltid ätit lite frukost innan men hon reagerar alltid olika. Den här gången var hon totalt sänkt, helt lullig.. 

Allting vid ultraljudsundersökningen såg fint ut? Va?? Fint?! Benet såg bra ut, senor fina, kotsenskidan ok.. Så Henrietta sa att jag kunde börja rida igen.. Rida?!!! Ingen behandling och så ett återbesök om ca 3 månader när hon är helt igång OM inget händer förstås. Snacka om att jag var glad, chockad och det blev ett väldigt antiklimax för mig.. Jag får rida.......

Vi pratade även skoning. Nu anser Henrietta att min hovslagare gör ett otroligt fint jobb med min hästs hovar. De ser alltid så fina ut, brukar hon säga. Det vi kan göra, om det behövs, är att höja trakten lite till och kapa tån men det är extremt lite. Dessutom av med tåbrodden så fort vädret tillåter och sedan av med alla broddar så fort det blir sådant väder. Broddar hugger tag i marken lite väl hårt och kota, senor, ligament får jobba på övertid för varenda hugg i backen.

Vi pratade dock om Ringbandsoperation, bara för jag ville veta lite mer. Om det skulle ske, Brana är en god kandidat för det (om skadan slits upp igen) så går man in med titthål och klipper upp ringbandet en smula så att senor och senskidor får lite mer yta att röra sig på. Det kan bli en ful bulle på baksidan och man måste skydda det men annars brukar prognosen vara väldigt god vid en sådan operation. 8 veckors konvalescent, både i box och liten hage. Sedan ska man kunna rida igen. 

Sedan la då Henrietta till lite om nuläget och det är väl nu det blev lite tråkigt och lite jobbigt, både för mig och mina stallkamrater. Brana måste gå i liten hage och stå på box nattetid i minst 6 månader, allra helst i 1 år. "Hade det varit min häst hade jag ställt hästen i liten hage och box nattetid livet ut, sa Henrietta" Och hon la till " hästen är så otroligt fin så jag anser att du bör ge henne alla chanser du kan"

Hemma igen.. 

Så, nu blir min häst en "storhäst".. För jag tänker ge henne alla chanser jag kan för att hon ska bli frisk och jag ska få träna henne. Vi har liksom provat alla andra saker, stor hage+box, stor hage+24h ute dygnet om, Mellanstor hage+ute 24h om dygnet... Ingenting verkar funka. Det här verkar fungera. För 2 veckor sedan har hon fått gå i liten hage vid stallet och stått på box nattetid - hon är lugn, benet är fint och hon håller inte på och sprallar hela tiden i hagen. Så varför inte??? 
Tyvärr blir mina stallkamrater drabbade på olika sätt men den här gången får det faktiskt bli så här. 

Vi åkte hem med Brana, lastade ur henne och ställde henne på box i några timmar. Har man varit sederat får man inte äta och inte vara ute utan ska vara lugn och stilla. Efter några timmar fick hela gänget gå ut igen i sin lilla hage och de var nöjda. 

På kvällen drog jag och Nilla ut och red.. Underbar känsla och Brana var såå glad över att få se annat än bara hage, box.. Skritt i 2 veckor och sedan utöka med trav, tölt, galopp.. Härligt.






4 kommentarer: