onsdag 3 augusti 2016

Försäkringsbolagens insyn på hästförsäkringar

Jag fascineras alltid av det här med försäkringar.. det verkar som om hur man än gör med försäkringen så ska just hästförsäkringen ha insyn på hela hästens bakgrund.

Som nu när jag köpte Theodór.. Han är försäkrad i Agria men eftersom jag har använt Folksam och är väldigt nöjd med dem så ville jag byta. Sagt och gjort - jag bytte.. Att byta är inte så stora problem men det är vad försäkringsbolagen vill veta som stör mig.. det stör mig en hel del faktiskt.

För Folksam kräver dels att få FULL insyn i Theodórs försäkring hos Agria. Alltså måste jag kontakta f.d ägaren och be om att de ger mig först och främst Agrias försäkringsnummer och sedan att då ägaren ger Folksam fullmakt till att se hur Theodórs skadehistoria hos Agria.  Utan denna insyn så får jag inte byta bolag.. Dessutom vill Folksam även ha veterinärintyget från mitt köp..

Detta är inget ovanligt.. Alla försäkringsbolag gör samma sak. I alla fall har jag upplevt detta både med Agria och Folksam, så jag antar att alla gör samma sak. I och för sig kan det vara bra.. För om f.d ägaren vägrar samarbeta så kanske man bör dra öronen åt sig.

MEN!! Varför ska försäkringsbolagen se gammal skadehistorik??  Hästen är vid köpedagen redan veterinärbesiktad och om någon skada upptäcks vid besiktningen så ser försäkringsbolagen detta. Men att gå bakåt i tiden och se vad som har hänt förut.. varför??

Gör försäkringsbolag denna bakgrundscheck för bilar?? För hus?? Nää.. inte vad jag har förstått..De gjorde det INTE när jag bytte bolag för bilen eller för huset.. Både hus och bilar kan kosta rejäla summor vid skador..
Om min häst har haft en rejäl skada bakåt i tiden men är fullt frisk nu, varför ska det tas fram? Och varför veterinärbesiktar vi och skickar intyget till bolaget, om försäkringsbolagen ändå vill se historiken?? Då finns det väl ingen vits med att skicka in intyget till dem?

Jag tycker det här är väldigt konstigt.. Men jag gör det.. eftersom jag vill ha min häst skyddad för ev. skador.. Jag vet hur viktigt det är med försäkringar..
och bara så ni vet.. Jag är supernöjd med Folksam, inget fel på andra bolag heller men jag har haft Folksam i 4 år (bytte från Agria till Folksam) och är mycket nöjd..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar