tisdag 9 augusti 2016

Evidensia-debatten

Jag läser att folk är väldigt arga över Evidensia, absolut inte över veterinärerna utan över själva Evidensia som tydligen tar ut överpriser på behandlingarna. Om det kan ni läsa här

Jag kan inte säga så mycket om det men jag har haft en skadad häst i 2 år och tänkte helt enkelt bara lista upp samma undersökning som har gjorts under 2år.. Observera att det här är före moms!! 

Priser 2016
Återbesök: 457,60kr. 
Rörelsekontroll okulär (alltså springa på rakt spår): 416kr. 
Ultraljud böjsenor/gaffelband: 1230,05kr. 
Sedering. 195,61kr. 
Totalt: 2229kr 
Totalt inkl moms: 2786kr

Priser 2015
Återbesök: 440kr
Rörelsekontroll okulär (alltså springa på rakt spår): 400kr.
Ultraljud böjsenor/gaffelband: 1093,50kr
Sedering. 191,61kr
Totalt: 2125kr 
Totalt inkl moms: 2656kr

Priser 2014
Återbesök: 428kr
Rörelsekontroll okulär (alltså springa på rakt spår): 309kr.
Ultraljud böjsenor/gaffelband: 1093,50kr
Sedering. 192,31kr
Totalt: 2022kr 
Totalt inkl moms: 2527kr

Visst det är en prisökning på vissa detaljer, särskilt sådant som inte innebär maskiner eller mediciner. Återbesöken har höjts från 428kr till 457kr, en prishöjning på ca 7% eller 29kr. 
Rörelsekontroll (där jag springer 4 gånger) har också höjts från 309kr till 416kr - en höjning på 26%, alltså 107kr. Sedering och ultraljudet har höjts också.

Totalt har de höjt från 2014 till 2016 med 259kr inkl moms. 

Sedan sägs det att Evidensia prackar på en massa extrakontroller och gör en massa extraprover. Det kanske gäller smådjur eller så är jag undantaget. För de har aldrig gjort något utan att kontrollera med mig och det mesta vi har gjort är ju sedering, ultraljud.. 

Det jag dock tycker är löjligt är just den här rörelsekontrollen.. Att min veterinär står och glor på mig och min häst när jag springer i gången 1-4 ggr och det ska kosta ca 400kr.. För 5 minuters springande.. Nej, det kan jag tycka är lite dåligt. Borde finnas pristrappa där - böjprov kostar lite mer, bara springa kostar mindre osv.. 

Jag har tyvärr inte gjort någon mer undersökning genom att kontrollera med andra kliniker på vad exakt samma kontroll som min häst har fått skulle kosta hos dem. Men jag har svårt att tro att det skulle skilja så mycket..
Jag är mycket nöjd med "min" Evidensia och deras veterinärer, djurvårdare osv. Jag tycker att deras priser har varit helt ok.. 

Om någon ute i bloggvärlden kan ge lite jämförande siffror från andra kliniker så är ni mer än gärna välkomna att göra så i kommentarsfältet.. 

En av de många sjukboxarna vi installerades i.. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar