fredag 12 augusti 2016

2 lunchhagar

Nu har mina hästar fått det lyxigt!! Nu får de käk 4ggr om dagen..  Frukost 05:30, Lunch 11:30, Insläpp 16:30, Kväll 20:00.. Inte illa tycker jag, särskilt inte när ena fodringen sker automatiskt. Det enda jag skulle vilja är att kvällsfodringen sker senare men det är svårt att lägga hur sent som helst när det sköts kollektivt och folk vill åka hem..
När pojkarna sedan kan börja gå ihop kan jag alltid låta dem vara ute dygnet om och ge dem en giva mitt i natten också..

Men så här ser lunch-automaterna ut. Det är då två stycken, en hage till Theodór och en till Kjartan. Jag vrider upp "äggklockan" till 6 timmar, drar den lilla kroken åt ena hållet så den låser och sedan är det bara att sätta dit grinden. 


När tiden har gått ut så släpper låsningen av kroken och den faller runt vilket gör att grindhandtaget har inget att hålla sig fast mot och hagen är nu öppen.

Det fanns en automatuppvinchning som man kunde köpa hos leverantören men eftersom jag bara har en liten grindöppning så snålade jag in och köpte fjädergrindar. Det som dock är viktigt är att dragkraften på kroken inte överstiger 2kg men det var absolut inget problem hos mig.. 0,8kg var dragkraften på mina grindar. 
Fjädergrindar har alltid varit "farliga" eftersom hästarna kan fastna med svansen i dem men som sagt, jag har sett till att när de faller så faller de bakom trästolpen, om jag vill kan jag alltid sätta plastskydd på dem medan de hänger uppe och stänger hästarna ute (hmm, inte en dum idé).. Jag skulle ju lika gärna kunna ha plastkedja men jag ville ha något som fjädrar tillbaka lite och som inte tappar sin fjädring om det regnar och sedan blir kallt, som en resårgrind gör..


Så här ser det då ut. Jag har snälla hästar som respekterar grindar så jag har bara en enda liten fjädergrind utan ström. Ingen undertråd. Så när automaten släppt taget faller grinden in bakom trästolpen och hänger i luften ner mot marken., 

Jag har haft det här systemet igång nu under några dagar, eftersom hästarna har knappt något bete i den här hagen, och det har fungerat super. Kjartan äter upp allt hö vid varje fodringspass - han brukar vara lite kinkig när han får mycket på en gång men så här blir det perfekt för hans mage - och Theodór, som jag har märkt är ett matvrak - äter upp allt också. 

Det enda jag önskar är att automaterna har en 12 timmars klocka också.. Tänk så härligt att kunna ställa in 2 hagar med mat.. Då kan man fodra på ett pass, rigga 2 hagar (en på 6h och en på 12h) och på så sätt är man "fri" från fodringar ganska många timmar - om man skulle ha något annat viktigt att göra och inte hinner åka till stallet och fodra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar