fredag 26 augusti 2016

Hjälmar

Jag kan inte låta bli, det är ett sådant viktigt ämne. HJÄLM när man rider!

Jag tycker det är dåligt, oproffesionellt, oinspirerande att se bilder på sociala medier på kända (och okända) ekipage som rider utan hjälm. Många människor ser bilderna och alla som ser upp till sina idoler blir "hjärntvättade" och tror att det är ok att rida utan hjälm - eller coolt.. 

Det är aldrig ok att rida utan hjälm! Aldrig..  

Ni som lägger upp bilder kanske tror att "en liten bild kan väl inte skada" men se på idealet med smala (magra) människor .. Ni tror väl inte att det idealet dök upp bara så där.. Nej, det var pga att det las ut så många bilder på smala människor och till slut började många tycka om att se bilder på dessa personer och sedan var trenden född..

En hjälm är billig och skyddar så mycket. 

Det är inte bara du som blir skadad utan hela din omgivning och din familj skadas om du skadar dig genom att inte rida med hjälm. Många anser att "det är ju min ensak om jag rider utan hjälm" men ta och tänk till lite nu. Om du ramlar av så måste du dels tas om hand av någon vid själva avramligen (vän, släkt) och sedan måste du åka till sjukhuset för att kontrollera så att inget är skadat i huvudet.. Ibland kan det gå bra och ibland går det dåligt.. och ibland går det riktigt dåligt och du blir skadad för resten av livet eller kanske t om dör. Oavsett vad som händer så involveras fler personer genom att du rider utan hjälm..

Tycker du fortfarande det är din ensak att rida utan hjälm??

Sedan är det då alla kostnader också.. Transport till sjukhus, sjukvården, eftervården.. och som sagt, har du riktig otur så måste hästen tas om hand pga att du är så skadad eller död och det kostar ju också pengar.. Vi alla betalar för din okunskap över att du valde att rida utan hjälm. 

Hjälmen har också en bäst före datum vilket brukar vara några år, många tillverkare rekommenderar byte var 5:e år, så det räcker inte bara med att du har en hjälm - du måste byta ut den ibland. Rider man mycket i ur och skur eller svettas mycket om huvudet så får man byta oftare.. 

Nuförtiden ska hjälmar utsättas för en ny typ av testning då EU ansåg att den gamla testmetoden inte dög.. Så hjälmar som har t ex den här märkningen, VG1 01.140 eller EN1384+VG1 och CE++, är godkända. 

Dessutom, om man ska följa FIPO helt korrekt, - ni som tävlar - när man tränar inför en tävling (och gör man inte det hela tiden??) så ska man följa FIPO reglementet och det krävs hjälm enligt reglementet när man sitter till häst.. 

Var smart, var ett gott föredöme - Använd hjälm!! 
och sluta "gilla" bilder/filmklipp på folk som rider utan hjälm, oavsett hur fin bilden/filmen är.. 
och ifrågasätt var hjälmen är någonstans...

2 kommentarer:

  1. Mycket bra inlägg :)
    Sen måste jag bara fråga dig om du använder cykelhjälm också? De flesta jag känner är överens om att hjälmen ska vara på vid ridning och hantering av hästar men de använder inte cykelhjälm för det tycker de är töntigt..? Men jag anser att det finns lika stora risker att cykla, och vi ryttare är ju vana vid att ha hjälm jämt och ständigt så då kan jag lika bra ha det när jag cyklar också ;)
    Ska tillägga att jag är över 15 år så jag får cykla utan men jag resonerar lite som du gör i inlägget: Varför ska hela samhället behöva betala för min sjukvård om jag skulle skada mig svårt vid en eventuell olycka när jag kan välja att försöka förhindra skadorna med en så enkel grej som att ta en hjälm på huvudet..?
    // Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria för att du tycker inlägget var bra! Cykelhjälm är något jag äger och använder de få gånger jag cyklar - har inte skett på flera år men jag har både hjälm och cykel.

      Radera