måndag 15 augusti 2016

Gräva, inte rida..

Ohh denna underbara helg.. så härligt det är när du kommer och så fort du försvinner.

Fredagskvällen blev det massa stall. Jag red Theodór och tränade tölt.. Vi har lyckats få till ganska många steg och nu börjar han förstå vad jag pratar om där uppe i sadeln. Naturligtvis töltar jag inte bara (eller tränar för att få till tölten) utan det kanske är ungefär 2 minuter av min 20-30 minuters ridning.., Det är en hel del trav också och galopp samt skritt.. Han gick strålande i fredags och fick därför 2 dagars vila..



För jag åkte upp till Ockelbo och skulle träna lite själv, genom att hjälpa till att gräva brunn. Japp, ni läste rätt.. Gräva en gammal hederlig vattenbrunn, ni vet, sån där man hinkar upp vatten från. Mina föräldar har lantställe där och det finns ingen el, inge rinnande vatten utan allt körs som "förr i tiden".. Ja, förutom det faktum att mina föräldrar har fixat solceller för att få lite belysning, generator för att kunna se på teve och gasolkylskåp och gasolspis.. Men för övrigt är det rätt spartanskt.

Mina föräldrar har förstås grävt en hel del själva, ca 1.60 meter ner.. Men jag, syrran och hennes gubbe åkte dit för att hjälpa till med det vi klarade av. Och visst kom vi ner en bit, ca 2 meter djup är brunnen nu. Det var ett evinnerligt hackande och lyftande av stenar medan vatten sipprade in och skapade en sån där härlig lera medan man jobbade..

 Efter en hel dags arbete försökte jag tvätta av mig så gott jag kunde i bastun med en hink vatten men jag hade fortfarande grus i öron och hårbotten.. Det går liksom inte att få bort grus från håret utan massa vatten, inte när man har långt tjockt hår..  Men vad gjorde det?? Vi åt gott, umgicks med familjen och sedan åkte Ida & jag hem sent på lördagskvällen för att, väl hemma, ta en ordenligt dusch!!

Söndagen var rejäl slödag med att mestadels vila muskler. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar