måndag 6 oktober 2014

Vargar...

Just ja, jag har hört en hel del vargar också, ialla fall tror jag att det är varg. Ida reagerar hårt på ylandet... Ofta på kvällen, vid 21-23 på kvällen så sätter de igång och ylar., Jag bor mitt i vargområde så det är inte så konstigt att jag hör vargar men det är också sagt att vargarna runt Riala och Brottby har försvunnit, jag tror de har blivit skjutna.. Men det behöver inte betyda att det är vargfritt eller lofritt. Japp, det finns lo i området också. Men jag hör verkligen att de vandrar, ena gången var ylandet extremt nära, andra gången var ylandet lååångt bort.

Varg är inte så farligt för mig.. Det har skett 2 attacker, första attacken var 1820 med en halvtam varg och den senaste attacken var på Kolmården mellan skötare och varg.
Men för min lilla voffe så kan varg vara ytterst farlig! Varg finner hundar intressanta och vill antingen leka och umgås med dem eller äta upp dem. Och för lilla Ida är det sistnämnda mest troligt. Så, jag har pratat med Länsstyrelsen tidigare och deras råd var att om Ida och Jag möter varg, ska jag stoppa in Ida i min jacka, breda ut mig så mycket som möjligt och väsnas. Förhoppningsvis ger sig vargen av.. Annars får jag bli mer våldsam.  Om en storhundsägare möter varg och vargen börjar intressera sig för hunden, ska man släppa loss hunden (?!?) - vem gör det?! - och sedan agera MOT vargen genom att kasta saker på vargen.



Bilden har jag tagit från http://www.vargfakta.se/fakta-om-vargen/

Är man lite nyfiken om var folk har sett varg kan man gå in här http://ab.rovobs.se/.

Liten brochyr om vargmöte:
http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/rovdjur/skadeforebyggande/om-du-moter-varg-2012.pdf


1 kommentar:

  1. Lite spännande och läskigt på samma gång.kan tänka mig att ylandet låter lite otäckt ? Rolig sida där mankan se var man sett rovdjur.

    SvaraRadera