fredag 3 oktober 2014

Nu är det dags att öka tempot :-)

Nu har jag skrittat i 43 dagar.. Ca 1 timme var/varannan dag, helt enligt veterinärens rekommendationer och Branas ben ser fortfarande fint ut. Hon ÄR ju friskförklarad men alla ni som har hästar vet hur nojjig man kan bli efter en skada..

Hon går i jättestor hage där hon både skrittar, travar, töltar, galopperar och busar så jag tror inte det gör något om jag tummar lite på reglerna nu och börjar trava/tölta henne också. Jag börjar 2 veckor för tidigt men veterinären sa också att det var ok att börja lite tidigare om hon känns fräsch.

Så nu börjar nästa nivå på vår träning, skritt+trav/tölt (långsamt tempo), total träningstid ca 1 timme varje dag. På det här sättet får även Kjartan ett utökat träningspass då han oftast hänger med som handhäst. Tänkte mig då ett schema på att varannan dag rider vi ut och arbetar, då får Kjartan följa med, och varannan dag tränar vi på volten, utan Kjartan.. Då får vi ett bra träningsschema genom att träna kondis+njuta av naturen och träna följsamhet, rörlighet, mjukhet på ridvolten. Och Kjartan får vila varannan dag vilket jag tror han behöver..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar