onsdag 1 oktober 2014

Tränar 3 hästar samtidigt..

Kom till stallet igår och de normala sysslorna först:
1. Mocka
2. Sopa
3. Fylla på vatten i hinkarna i boxarna
4. Rengöra badkaret ute och fylla på det igen
5. Ta in hästarna
6. Borsta

Men sedan så började det som var lite roligt.. Jag hade bestämt mig att alla 3 hästar skulle motioneras och inte på vilket sätt som helst utan tillsammans med mig. Så jag satte på Brana sadel, träns och sedan fick Kjartan träns + longergjord och därefter Svipa grimma + grimskaft. Tog ut alla 3 till mina stallkamraters förvåning och glädje!!

Satte fast Svipa i longergjorden och höll Kjartan i grimskaft och satt upp på Brana. Vi red iväg och som sagt, alla mina stallkamrater häpnades över denna fantastiska händelse. Brana skötte sig utmärkt, Kjartan likaså - hans huvud var precis bredvid mitt ben och Svipa tyckte nog att det var lite ovärdigt att ledas av Kjartan men hon hängde med, dock lite motvilligt. Vi kom in i en rytm och tog en sväng på ca 20 minuter och sedan la Svipa in backen.. Hon totalvägrade att gå framåt! I och med att Svipa vägrade röra sig, så stannade Kjartan då det var något som drog runt hans mage. Så vi vände faktiskt. Att hålla på med 3 hästar samtidigt kan bli lite bökigt, särskilt när den ena vägrar gå. Vi skrittade hemåt igen och mötte en storhästryttare på vägen som tyckte att det såg fantastiskt ut men hon sa också att vi var rätt breda att möta :-).. Väl hemma igen tog jag loss Svipa från Kjartan och sedan in i respektive box igen.
Så här såg vi ut. Jag på Brana, Kjartan bredvid och Svipa längst ut till höger.

Eftersom hästarna står inne om nätterna och det är otroligt varmt i stallet så fick Kjartan en liten avskalning av päls på halsen, jag tror han tyckte det var skönt.  Donade lite i stallet, snackade med stallkompisarna om ditten och datten och åkte sedan hem..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar