fredag 10 oktober 2014

Ryttarens vikt..

Det pratas mycket om hästens vikt och att den inte ska vara för fet eller för mager, mestadels pratas det faktiskt om att hästar ser magra ut men väääldigt många är för feta! Men ryttarens vikt då?? Det är många av oss islandshästryttare som ser väldigt stora ut på våra små islandshästar (jag är inget undantag) och klarar verkligen islandshästen av oss ryttare på 80-100kg??

Jag har kollat runt lite och sett följande att idealförhållandet är 1/10, alltså där ryttaren väger 10% av hästens vikt. I Branas fall (i nuläget då hon väger 360kg) skulle det bli att ryttaren bör väga runt 40kg.. Ni som har sett mig vet att jag inte väger 40kg..
Om ryttaren vägde över 20% ansågs det skadligt för hästen, enligt dessa forskare.. Vilket då innebär, använder fortfarande Brana och mig som exempel, att jag skulle väga max 70kg..(hänvisning http://www.kentaurmagasin.se/hur-viktig-ar-vikten/)..

SLU har gjort en forskning om islandshästar och ryttarens vikt men då var det mer om hur ansträngd en islandshäst blev beroende på ryttarens vikt. (hänvisning http://www.slu.se/Documents/externwebben/vh-fak/hippologenheten/Hallberg%20C-13.pdf)
I den här forskningen så visade det att en tung ryttare gör att hästen naturligtvis får anstränga sig mer men en väl balanserad och duktig ryttare behöver inte vara fjäderlätt då  en god balans påverkar hästen mindre än en dålig balans. M a o nybörjare bör väga lite och erfarna kan få tillåtelse att väga mer.

En Islandshäst väger allt mellan 300-400kg beroende på dess muskulatur och storlek. Tidigare modeller av islandshästar var av den kraftigare typen med starka grova ben men numera verkar den smidigare och smäckrare modellen föredras, vilket leder till att islandshästen mer och mer liknar en ponny med smala ben och lättbyggd kropp. Så, vad bör ryttarens vikt egentligen ligga procentuellt? Det finns faktiskt ingen forskning på detta men Holar och SLU håller på med denna forskning...

Det ser väl inte så jättetrevligt ut med smäckra smala unga islandshästar på avelsvisningarna som har tunga grova men ändock följsamma, balanserade ryttare. Även om vi alltid har gjort så förut och islandshästar har funnits i evigheter med dessa premisser så kan vi väl ta oss en funderare på hur mycket vi egentligen bör väga på våra små och ibland unga islandshästar??

T ex jag då på Brana. Hon är 136cm och brukar väga runt 300kg (när hon inte har vilat i nästan 1 år). Jag är en tung människa på 180cm..  Jag borde väga runt 50kg men DET gör jag sannerligen inte, varken min kropp eller jag skulle må bra av att väga så lite. Jag anser mig inte tjock men heller inte smal men jag trivs med det jag har på kroppen, visst skulle jag inte må dåligt av att gå ner en 5-10kg men nu är läget som det är..  Brana brukar vara enormt välmuskad, fick t om beröm av en mycket kritisk veterinär (enligt ryktet) som sa att han aldrig hade sett en islandshäst med så välmusklad rygg.. Så tar hon skada av mig och min vikt?? Jag tror inte det... Skulle det ha varit bättre om jag hade köpt en häst som var över 140cm? Javisst, men nu mötte jag Brana och kärleken mellan oss fanns där.. Visst jobbar jag med mig själv att hålla en god idealvikt för Branas skull och för att jag själv som idrottskvinna ska må bra men det är inte alltid så lätt...

Jag ser fram emot SLU och Holars utredning...

Brana & Jag. 136cm, 300kg 
Frenja (5 år på bilden) & Jag. 138cm, 330kg
 Ketill & Jag. 140cm, 370kg


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar