torsdag 16 oktober 2014

Träning påbörjad på allvar med Brana

Nu har jag sannerligen påbörjat Branas långa rehabilitering. Efter att ha vilat sedan maj månad så kräver det en hel del från min sida. Här kan man inte bara börja rida på som vanligt utan jag måste planera, fundera och ge Brana bästa möjliga start.

Det jag har gjort i 2 månader är att skritta. Mestadels på en grusväg som tar ca 1 timme tur & retur, och ofta med Kjartan som handhäst. Vi har jobbat på i form, inga långa tyglar här inte, och "matat på" i tempot så att hon jobbar ordentligt.

Nu har vi travat och töltat i ca 2 veckor och det ska vi fortsätta med i ca 2 veckor till, därefter får jag börja galoppera och öka tölten. Det blir mycket växlande tempo, skritt i ca 15 minuter, sedan skritt i form och på böjt spår - ja man kan faktiskt skritta på böjt spår ute på grusvägen också - och så starta traven, trava några minuter, nedtagning till skritt och så omstart. Sedan har det tränats tölt på exakt samma sätt, starta, sakta av, starta, sakta av. Många starter och många nedsaktningar, allt för att länga /stärka överlinjen och träna bakbensaktiviteten. Och så avslutet i skritt ca 15 minuter.

Det jag vill är att hon ska sänka, länga halsen, höja ryggen och starta med bakbenen och därefter skjuta på framåt med bakbenen utan att hänga på framdelen.  Det funkar bra i starten men efter en stund tappar hon orken och faller isär och det gäller att jag får fatt i henne före hon faller isär. Därav alla tempoväxlingar. Hon är pigg nu, svarar på minsta lilla rörelse men är lydigt pigg. Vill gärna springa men lyssnar på mig, tack och lov.

Jag är väldigt försiktig med underlaget och har fått strikta förhållningsregler från veterinär. Inga knöliga vägar, inge tung sandvolt men gärna hårt underlag. Jag ska ha skydd på hennes ben, så numera är min dam lindad (rosa fina lindor) när jag rider. Jag ska rida 1 timme varje dag men med någon dags vila då och då..

Jag ser redan stora förändringar när det gäller muskler så det är bara att fortsätta på den här banan. Maj 2015 räknar jag med att vi ska vara på tävlingsbanan igen..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar