onsdag 29 oktober 2014

Ridhjälm

Jag vet inte hur man ska förmå alla att använda ridhjälm men jag anser att det är EXTREMT VIKTIGT att rida med hjälm!

Många säger att "det är väl upp till ryttaren om han/hon använder hjälm eller inte".. Men ack så fel de har! Att inte använda ridhjälm och skada dig gör att både din familj, dina vänner först och främst blir drabbade, dessutom får sjukvården (alltså vi) betala för din dumhet plus framtida behov (om du nu skadar dig så pass allvarligt så du behöver vård hela livet).

En ridhjälm kostar inte mycket men skyddar desto mer!!

ca 13 000 ryttare skadas varje år (statistik 2010) och 10% av dessa skador är huvudskador, alltså över 1000 ryttare får skallskador och minst 4 personer dör årligen pga ridsporten.

Att stallfolket kan första hjälpen anser jag är ett krav, likaså att ha en plan för om olyckor händer. Att inte rida med ringar, klockor och andra saker som kan skada dig, munkjacka, rida i fel skor etc är också en självklarhet för mig.. Men inte för alla..

Tänk säkert! Tänk till före!! RID MED HJÄLM!

Jag tycker inte om dessa tränare, ryttare, kunniga människor eller övriga personer som lägger ut bilder på sig och sin häst på sociala medier där de rider utan hjälm eller bara sitter på hästen för att visa en fin bild på en tjej i klänning barbacka på en äng utan hjälm. Folk ser upp till dessa personer och rider de utan hjälm så...

Jag rider alltid med hjälm.. ALLTID!! Har ramlat av massa gånger och "bara" fått hjärnskakning plus spräckt hjälm.. Jag vågar inte tänka på vad som skulle hänt om jag red utan hjälm...

En bra liten broschyr om säkerhet och vad man bör tänka på..
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_340/ImageVaultHandler.aspx


1 kommentar:

  1. SÅ rätt SÅÅÅ rätt!
    Efter att ha bevittnat en riktigt läskig olycka då en vän blev sparkad i huvudet då hon skulle rätta till täcket på en häst har jag börjat ha hjälm i tömkörning, longering och ledande av hästar jag är lite osäker på (vi har ett halvblod i stallet...).
    Jag FATTAR inte grejen med att rida utan hjälm. FINNS ju bara inte på kartan!

    SvaraRadera