måndag 6 oktober 2014

Ridit Brana och blivit hantverkare

I helgen njöt jag i stora lass med min guldgula prinsessa.

Fredagen blev stora rakkvällen då efter vår enkla lilla uteritt i skritt med alla hästarna, så var de SJÖBLÖTA. De var svettiga när vi tog dem ur hagen och det blev inte bättre efter 1 timmes skritt, så Svipa fick sig en halvrakning och Brana, som jag hade rakat för några veckor sedan, blev halvrakad igen då den gamla rakningen knappt syntes. Kjartan har rakad hals och jag vägrar raka mer på en sådan gammal häst så han fick helt enkelt stå ut..

Lördag och då var det uteritt tillsammans med Nilla+Svipa och en STOR HÄST, fullblodsgaloppör för att vara exakt. Men denna häst har konverterat till att bli dressyr/hopphäst. Vi tog en härlig skrittrunda kombinerat med årets första trav/tölt på Brana. Underbar känsla att äntligen få springa lite fortare.. Jag var förstås rätt nojjig över att hon skulle slå på sig, översträcka benet osv men bet ihop och travade på i lugnt tempo. Stora hästen hängde med fint i vårt tempo också, dock blev han lite het när vi la oss i tölt. "Vad är det där för takt? Är det något läskigt på väg??" såg det ut som om han tänkte.. Brana blev också bara hetare och hetare och när Järvsöfax (läs Svipa) la i den högre travväxeln och drog iväg så blev det för mycket för både Brana och den stora hästen. Brana låg i tight hårt höglyftande kort tempo tölt och den stora hästen galopperade i luften. Jag fick faktiskt skrika till på Nilla att vända, vilket hon gjorde supersnabbt och sedan var ordningen återställd igen. Solen dök upp helt plötsligt och eftersom jag hade Ida i bilen ville jag vända på en gång och se till att hon hade det bra. Men det var en skön och härlig runda med nytt sällskap.


Dagen efter höll jag lektion för en av de stora hästekipagen på hemmaplan och det gick väldigt bra. Känns lite kul att få hålla lektioner för stora hästar också och inte "bara" islandshästar. 
Sedan drog Nilla+Svipa, Jag+Kjartan+Brana+Ida ut på en liten tur igen. Brana red jag, Kjartan som handhäst och Ida instoppad i jackan. Brana har börjat ta sig ton mot Kjartan så halva turen fick jag ägna åt att säga till Kjartan att hålla sig BAKOM mitt ben och även säga till Brana att låta bli att använda Kjartan som tuggpinne. Det är så roligt att trava med Ida instoppad i jackan, hon studsar som en boll i jackan och jag kan inte låta bli att skratta varje gång, vilket gör att hon studsar ännu mer då jag inte fjädrar tillräckligt under skrattanfallen. Vi gick över till tölt istället, mycket enklare. Branas ben känns fortfarande fina..

När jag kom hem så var det dags för att göra klart luftvärmepumpen som min käre bror installerat åt mig. Jag måste täta hålet i väggen och skydda kablarna, det ser ju inte klokt ut med vita kablar på blå vägg. Så jag tätade hålet på utsidan och satte sedan på en skyddsplåt. På insidan karvade jag till ett skyddslock och satte fast den plus silikonade lite så att det såg snyggt ut.. Känner mig som värsta hantverkaren!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar