torsdag 14 april 2016

Vilo-kväll

Igår skulle det ha blivit en vilokväll för mig. Jag är i farten så mycket nu för att hinna med allt och att kunna varva ner har aldrig varit en grej för mig.. Men jag måste varva ner för annars kraschar jag. Att sova ungefär 4 timmar per natt är inte bra, inte för någon, men jag kan liksom inte koppla ur hjärnan. Den går på högvarv just nu och tankarna virvlar runt; jobb, Brana, Kjartan, kommer det att funka, kommer Brana bli bra, Kjartan måste få det bättre då han är gammal, hur ska jag få "mina" hästar att må bra, mår min stallkompis bra, hur ska jag hinna med hemma osv osv..

Så, igår åkte jag till stallet och mockade mina boxar, vägde hö, fyllde på vatten, sopade rent stallet, klappade om hästarna och åkte hem.. Båda hästarna var rätt trötta och verkade hungriga så de var helt nöjda med att få vara kvar inne och äta hö.

Väl hemma passade jag på att stanna till vid bilen och lyssna.. Fågelkvitter, vinden i träden, hundar som skällde en bit bort, någon sågade.. Andas.. Lyssna..


Sedan lite traditionsenligt så kunde jag inte varva ur totalt utan jag tog dammsugaren och städade bilen invändigt. Det känns som om stallet har flyttat in i bilen så den behövde saneras.

Sedan fick hela huset sig en genomkörare av dammsugaren. Bytte lite mattor i ett av rummen, diskade, plockade in ren tvätt i garderoben, gick runt på tomten och planerade, ställde om lite timrar som sköter utomhusbelysningen (ja, jag har fortfarande jul-slingor runt huset - jag bor på landet) och så passade jag på att trimma Ida också..

Att jag alltid kommer på att trimma henne EFTER jag har dammsugit?? Varför gör jag inte det före??


Helt plötsligt var klockan 23:00 och jag hade fortfarande inte kommit i säng!! Jag var helt uppe i varv då och insåg att jag måste sätta mig framför dumburken och stänga av, varva ner.. pausa..

Hörde fågelkvitter ute, de pausar minsann inte nu när sommaren närmar sig.. I morse hörde jag massa fåglar igen.. Det är något med fågelkvitter som gör att man blir glad, energisk, lycklig.
För sova, det kan man göra någon annan gång, eller hur??

1 kommentar:

  1. Herre jösses vad jag känner igen mig i det där att inte kunna varva ner helt. När man andats och slappat i någon timme (i bästa fall) kryper det lite i kroppen och så kommer man på något som borde göras och så är man i farten igen...

    SvaraRadera