tisdag 26 april 2016

Hur gör ni i ert stall?

Vi kanske har ett litet speciellt sätt i vårt stall med att vi har TVÅ kollektiva grupper i ETT stall. Det är storhäst-delen och så isis-delen, vi tar inte hand om varandras hästar men vi sköter vissa saker gemensamt såsom städdagar, sopa stallet, se till att stallet mår bra osv. 
Men det här med fodringspass, ta in/ut hästar osv, det gör vi separerat.. Så det är, i nuläget, 7 stora hästar som sköts av 4 hästägare och så är det våra 4 islandshästar som sköts av oss 2 ägare.  
Jag morgonfodrar dock alla hästar, stora som små.. 

Varför vi har gjort så? I början när jag och min stallkompis flyttade in så berodde det på att det var för svårt för min stallkompis att ta hand om de stora och dessutom så ville vi verkligen inte hålla på med att släppa ut nerviga starka stora hästar. De "stora" hästägarna ville inte heller gå ner till vår hage och fodra våra hästar, det var för jobbigt att gå hela vägen bort till hagen. 
Sedan har vi faktiskt bara fortsatt med detta, trots att en del av oss har flyttat och trots det faktum att isisarna numera står inne varje natt på box. Det är bekvämt och jag själv tycker det är superskönt då vi isis-folk har helt annat sätt att förhålla oss till skötseln av hästarna än de stora hästägarna, ett exempel är att storhästarna står med vintertäcken på sig inne som ute pga att det är för jobbigt att ta av/sätta på inne/ute täcken varje morgon/kväll.. Sånt anser jag är bara latmaskeri och jag sätter gärna på/av täcken på morgon/kväll.. Eller det faktum att vi släpper ut hästarna i hagen direkt och så får de äta hö i hagen medan de stora äter först kraftfoder inne, hö inne och släpps sedan ut i hagen för att äta mera hö.. Men det är bara petitesser.. 

Vi har dock en hel del gemensamt; Vi har nästan lika många fodringspass.. De stora har 3 fodringspass (morgon, insläpp, kväll) och vi isis-folk har 3-4 fodringpass (morgon, "lunch-automat", insläpp, kväll).. Alla fodringspass delas upp mot antal hästar, så ju fler hästar man äger desto fler pass får man ta. Vi väljer själva vilka pass vi vill/kan ta, vi träffas och diskuterar igenom det och skriver upp oss. Varje hästägare väger upp sina påsar med hö och vi mockar våra egna boxar.
 Det fungerar riktigt bra 
MEN!

Så har vi det här med sommaren.. Det är här vi särskiljer oss mest.. Medan vi isis-folk fortsätter med våra pass som vanligt så väljer de stora hästarna att köra helt passfritt.. M a o under 1-1.5 månad är det ingen som kontrollerar hästarna, ingen fodrar hästarna men visst - ägarna rider sina hästar så de sköts alltid.. De går där i sin sommarhage med ett vattenkar, det är alltid någon som fyller på detta av ägarna. 

Men jag har aldrig varit med om stall där man har helt passfritt under sommaren?! Är det något normalt bland storhästägare?? Är det normalt i stall överhuvud taget?? Att man kanske minskar ner på mängden pass under sommaren kan jag förstå men helt fritt??
Det är väl under sommaren som hästarna behöver mest skötsel pga insekter, gräset, värmen..

Hur gör ni i era stall?? Och nu pratar jag då om 100% kollektiva stall. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar