torsdag 28 april 2016

Bajsplock, överdörr, mockningsassistent

Ohh vilka underbara föräldrar jag har.. Jag kan inte säga det tillräckligt ofta. 
VILKA UNDERBARA FÖRÄLDRAR JAG HAR!!! 
De ställer upp på allt, hjälper till med allt och är världens bästa bollplank, stöttepelare, läromästare..  

Igår när jag kom till stallet hade mamma (förstås) varit där och mockat boxarna, fodrat hästarna till lunchen, vattnat hästarna samt städat upp i stallet medan pappa har fixat till en överdörr åt Brana. Hon behöver en överdörr då hon är ganska lätt framtill (stegrar) och det vore inte bra om hon stegrade över underdörren och skadar sig. Varje gång överdörren är öppen så slåss hon med sin boxgranne också och då blir hon arg och stegrar.. Så den här överdörren behövs. Tidigare hade vi en hel skiva som överdörr men det gjorde ju att Brana inte kunde se ut, nu kan dörren vara stängd och hon ser ut ändå.. Underbart.. 


Ja och så har jag blivit förste bajsplockare också.. Det är dags att kontrollera masken hos hästarna och eftersom jag är den som kommer först till stallet varje morgon och fodrar alla hästar så fick jag den finfina uppgiften att plocka bajs från alla hästar. Nytt härligt varmt bajs.. 

Det är några få i stallet som INTE vill ha sina hästar kontrollerade men de måste avmaska istället eftersom kraven i stallet är just detta - avmaskade och rena hästar innan utsläpp på bete. Hur man kontrollerar maskantalet i hästen står inte i kontraktet så (tyvärr) avmaskar en del per automatik. Att man gör maskarna resistenta ju mer man avmaskar verkar de inte bry sig om utan de kör på med avmaskningsmedel ändå, vilket jag tycker är synd. Ju mindre preparat hästen får i kroppen, desto bättre anser jag. 


Brana brukade ha rätt högt antal EPG (Egg Per Gram) men det har minskat rätt markant nu när vi har bytt stall.. Konstigt faktiskt eftersom på det förra stallet mockades hagarna rätt frekvent och hölls rena samt att vi bytte hagar ofta i det stallet. Men i det här stallet så mockas inte hagarna, man byter inte hage utan hästarna står nästan i samma hage hela tiden. Nu står Brana i en mycket liten hage nära stallet och den mockar jag hela tiden men det är ändå rätt intressant. 

  • 575 EPG 2015 våren
    0 EPG 2014 hösten men då var hon ju hårt avmaskad under våren.. Vi hade även flyttat till nytt stall i maj 2014 
  • 1100 EPG 2014 våren. Då hade hon även bandmask..
  • ca 600 EPG 2013
  • ca 500 EPG 2012


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar