onsdag 20 april 2016

Min tokiga dam

Det är bra jobbigt när man har en häst som i grund och botten inte är en lugn häst. Jag har aldrig ägt en häst som är lugn och stabil när man hanterar dem men den här lilla damen tar priset.


Det är tur att hon är underbar att rida..

Igår möttes jag av en studsande stegrande häst i sin lilla hage och det blev inte mindre studs och stegringar i boxen. Jo, jag var alltså där mitt på dagen för att ta in dem. Sedan när jag kom tillbaka till stallet (efter att ha varit på jobbet några timmar) så var planen att släppa ut henne i hagen igen men efter att ha sett henne stå och stegra i boxen så ändrades planen. 

Jag gav henne lite käk så hon lugnade ner sig, mockade lite och borstade henne. Sedan på med träns och så skulle vi ta en liten promenad. Men även där var den lilla söta rosa fluffbollen ett rent helvete att hantera. Hon stegrade, försökte bita mig, försökte galoppera iväg, försökte tölta, takta, trava, gå sidvärtsrörelser och göra allt annat än att skritta bredvid mig. Jag kan säga att den här lilla promenaden blev kort. 

In i boxen igen och så passade hon på att bita på hela boxen och stegra lite.. Jomen ja jag tackar ja..

Kravet från veterinären är att hon ska vara still, lugn och att jag ska promenera med henne. Detta krav har jag nu fått från 2 veterinärer. Hon ska vara i liten hage eller stå i box i 5 veckor om hon inte kan vara lugn. Men hur får man en häst att vara lugn i boxen när hon bara står och stegrar, bockar och snurrar i boxen?? Klart och tydligt mår hon dåligt av att vara i boxen.. 
Jag tror inte veterinärerna förstår hur svårhanterad hon är, trots att hon är 330kg lätt så är hon extremt svår att hantera. 

Nu har vi gått tillbaka till den tid då jag köpte henne. Då betedde hon sig så här. Stegrade i boxen, skrek, supersvår att hantera från marken - på gränsen till farlig faktiskt och mycket stressad. 
  • Hur tror veterinärerna att jag ska kunna leda henne i 10, 20, 30, 40 minuter när jag knappt kan gå in till henne i boxen utan att vara på min vakt????
  • Hur tror veterinärerna att hon ska vara lugn när hon bara stegrar i boxen, biter sönder hela boxen och är totalt frustrerad och skiter fullständigt i det faktum att hon ska vara stilla och läka?
  • Att ge henne mat hjälper inte alla gånger. Hon får hö, hon tar en tugga och sedan stegrar hon över hö:et och så en spinn och så en ny tugga..
Jag tänker ju inte ge upp nu när vi är så här nära målet..  Ja, jag börjar bli frustrerad nu... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar