fredag 8 april 2016

Dagen efter operation

Man får inte så mycket information, vare sig från veterinär eller internet, om hur hästen beter sig dagen efter operation.. NU vet jag. Så jag tänkte ge er lite information om detta..

Min operations-veterinär hade sagt det här:

  • Hon får äta och dricka som vanligt. 
  • Ge henne lösande medel såsom betfor, melass
  • Ge henne smärtstillande dagen efter
Men när man kommer hem med en nyopererad häst på kvällen så är det inte det första man tänker på att åka till apoteket och köpa medicin.. Nu vet jag att det är nog det första man bör göra.. Det var bättre förr när man fick med sig ett litet startpaket med mediciner från veterinären men numera så får man inte sånt. 

Det här möttes jag av när jag kom till stallet på eftermiddagen igår.


Hon reste på sig, sparkade omkring med bakbenen, såg mycket smärtpåverkad ut på ögonen och jag kunde tempa henne (37.4 = ingen feber) och sedan la hon sig ner.. och gick upp.. la sig ner.. gick upp.. tittade mot bakdelen... la sig ner..


Hon hade inte ätit något under hela dagen, inte heller druckit.. Men bajsat lite men det syntes knappt pga att hon hade sparkat omkring i boxen och spridit ut allt. 

Kolik?? Eller bara Smärta??? 
Hur ska man veta?? En häst ska äta, dricka, bajsa, magen ska låta och den ska promenera.. Men när hästen varken äter, varken dricker, bajsar lite, magen är tyst och den får inte promeneras.. 
Vad gör man?? 

Jag gick på instinkt.. Hon måste vara smärtpåverkad och då behövs medicin. Så jag dundrade iväg till Apoteket, hämtade ut den stora flaskan Metacam (791kr, tack så mycket) och så tillbaka till stallet. Gav henne medicin och seden betfor med massa vatten.. Hon ville inte ha.. 
Men Brana!!? Du måste äta, dricka.. Var det ändå Kolik?? Eller???

Ringde en god vän som har gått igenom samma process och hon sa exakt det jag ville höra. Hästen blir extremt smärtpåverkad och vill inte äta, inte dricka och bara hänger.. Särskilt när den stora dosen smärtlindring som hästen fick från kliniken har gått ur..
Tack så mycket för den informationen.

Gav henne strålucern ihopblandat med betfor (tur att jag har ett litet matlager till hästarna) och då åt hon lite.. Men spottade ut en hel del. 

Kjartan, min bäste goe gamle gubbe, som har varit sällskapsherre åt Brana i sin box släpptes ut i hagen och då bajsade Brana.. Vilken lycka!! Sedan stod hon och småmumsade lite eller pillade i hö:et men man såg på hennes ögon att det blev mer liv i dem. De var vakna, om ni förstår vad jag menar. Smärtlindringen jag hade gett började  nog kicka in. 

Kompisen som jag hade ringt, kom över, Kjartan togs in igen och vi tog en fika tillsammans med 2 av mina andra stallkamrater och Brana hon stod och såg på från sin box.. Lite mumsande på strålucern ibland. 

Så det slutade med en mycket härlig kväll i stallet tillsammans med goa vänner och en ganska glad Brana. 

TACK för att du hjälpte mig, du goa vän.. Och för att du kom och spred lite glädje och hopp.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar