måndag 11 maj 2015

Nu ska Ida få valpar..

I alla fall tror hon det.. för den 1 mars började hennes löp, vilket innebär att ungefär 11-15 mars var hon i höglöp och veckan efter (ungefär) hamnar hennes kropp i tanken, "jag har bebisar i magen"..

Så här gjorde vargarna förr i tiden då ledarhonan kunde förolyckas och då kunde en annan "morsa" ta över, eller bara agera barnpassare. Nu är min lilla Ida inte en varg (verkligen inte) men instinkten sitter kvar, verkar det som.

1-2 månader efter löpet så vill då tiken föda sina valpar. Ida har visat alla tecken men jag har missat dem totalt. NU inser jag att hon är skendräktig eller har precis valpat då.

För hon ska bädda, och det ska tvättas, både matte, nilla, sig själv och hon ska bädda sängen mitt i natten. Jättekul när man ligger och sover och helt plötsligt vibrerar hela sängen i ett hysteriskt grävar-scenario á lá Ida. Och hon ligger supernära mig och hon viker gärna upp magen åt min hand så att min hand kan tutta på tuttarna.. Inte för att jag gör det men jag inser att det är det hon vill. Hon är lågmäld, lite nedstämd och ledsen. Sover gärna och är varm. Att jag alltid glömmer bort det här..
Hon snuttar gärna på sina tuttar också för att tvätta rent och stimulera mjölken så tröjan är på ideligen. Tyvärr blir hon lite inflammerad också så risken för juverinflammation är hög.

Hur man behandlar det? Ja, man kan ju operera dem så att de inte löper mer, det får man inte göra under skendräktigheten utan före eller efter...
Andra rekommendationer är att man kan också minska ner på maten REJÄLT och motionera hunden mer än normalt. Det finns inga vetenskapliga bevis på att detta fungerar och det enda det gör är att göra hunden smalare samt kanske kortar ner tiden lite på skendräktigheten..

Ida äter knappt och vill inte röra sig så det är lite svårt det här ändå.. Hon är ganska smal som det är.. Jag gillar en kommentar hos en veterinär: "Vi tycker inte det är ok med havande kvinnor som inte klarar av att äta, så tycker jag att man ska tänka kring dessa tikar och dräktiga tikar också."

Jag gör som jag alltid har gjort.. Tar hand om henne lite extra, låter henne sova nära mig (som alltid) och försöker uppmuntra henne till att leka med mig. Men som alltid måste hon inte göra något, förutom att hänga med mig överallt..

http://djursjukhusetgammelstad.bloggplatsen.se/2013/01/31/9395639-skendraktighet-hos-tik/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar