torsdag 28 maj 2015

Det är mycket 1 års firande nu..

Brana, Svipa & Kjartan firar också 1 år den här helgen.. För 1 år sedan flyttade Brana & Svipa från föregående stall till det här stallet som vi står i nu, Stall Toftesta i Brottby.  Kjartan flyttade från Bålsta till det här stallet. 
Nilla & Jag har dessutom flyttat från rasrena islandshäststall till ett blandstall. För i det här stallet står det fullblod och varmblod och en liten ponny plus våra 3 islandshästar. Det är "gamla" galoppörer och travare, såna som inte passade för banan eller har sprungit klart för livet och som har skolats om till vanliga hobbyhästar. 

Visst har vi ändå separerat oss lite från alla andra hästar men det beror mer på att våra går ute dygnet runt och äter så mycket mindre än alla andra. Det är dock roligt att stå i ett stall där det finns massa människor och man kan prata och ha kul med alla.  
Vi gör lite specialare med våra 3 hästar eftersom det är 1 valack och 2 ston.. På hösten/vintern går alla 3 tillsammans men under våren/sommaren måste vi sära på dem då damerna blir lite elaka mot varandra med en pojkvän i hagen.  Nilla & Jag har märkt att det fungerar väldigt bra med hästarna under vintern, särskilt eftersom vi har skjul i hagen (som vi köpte i höstas) och halm i skjulet. Vattnet har vi i isolerade baljor (ingen el) och det fungerar också faktiskt rätt bra. 

Ok, så tar vi det här också. Ja - jag har bytt stall en hel del (Långarnös Islandshästar, Fridhem, Dyvinge, Klingsboda, Genas, Vågsjölund, Kårsta, Klingsboda, Toftesta på ca 17år ) och de flesta stall hade jag gärna stått kvar (fina ställen) men pga lite olika omständigheter så har jag valt att flytta. 
Jag har dock upptäckt att jag trivs bäst när jag får bestämma allt om min häst själv och sköta hästen helt själv - eller med mycket likasinnad person. Jag har också upptäckt att jag skulle klara av att ha hästen hemma på gården och sköta ett stall helt själv , det fungerar faktiskt med både ett vardagsjobb och hästjobb.. Såå, nästa gång jag flyttar lär det bli till en liten gård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar