måndag 4 maj 2015

Hästträning, pimpning, styrketräning

Men jösses, helgerna går på tok för fort! Det är ju såå underbart med helg och hemmafix.. Inte trodde jag att jag skulle vara en sådan hemmafixare?!?

Vi tar det i rätt följd..

Torsdagen blev det vila. Ingen av oss (Nilla eller jag eller hästarna) hade lust att rida så vi tog en borstkväll och sedan ut i hagen igen.

Fredagen blev det hemmafixning. Jag gjorde den roliga uppgiften att flytta vedhögar från en plats till en annan.. Mycket skojsigt och det känns så otillfredsställande. Men jag var tvungen..  Sedan fyllde jag släpet med massa skräp som skulle slängas. Ohh, det blev såå fint.

Sedan åkte jag till stallet och så red vi en liten sväng med Nilla. Först en uppvärmning med Kjartan och sedan fortsatte Nilla sin träning med Svipa och jag tog in Kjartan och klädde av honom.. På med Branas prylar och så ut för att avsluta i skritt tillsammans med Nilla & Svipa. Rätt bra att få båda på träning och samtidigt få ihop det med Svipas träning.

Lördagen blev lite annorlunda. Nilla & Svipa skulle på kurs på Toftinge så mina hästar fick då stå inne på box hemma i stallet. Brana kan ju inte vara utan Svipa i hagen, även om Kjartan är där, så jag åkte dit, hjälpte Nilla att lasta Svipa och sedan såg jag till att mina mådde bra i boxarna och så åkte jag.
Vidare till mamma och väl där badade jag Ida, vattnade blommor och badade själv. Sedan vidare hemåt fast med en avstickare till Arninge Centrum där jag handlade avmaskningsmedel till Brana (fått recept då hon hade 575 EPG) och så passade jag på att shoppa lite gardiner till min uteplats & blommor till utekrukorna.
Passerade stallet och gav Brana avmaskningsmedlet och kollade så de hade det bra och så fortsatte hemåt. Väl hemma pimpade jag till uteplatsen till det maximala, planterade blommorna och så dammsög jag lite.

När jag hade ätit lunch, satt mig ner i soffan, så ringde Nilla och berättade att hon var på väg hem. Då var klockan runt 16.. Så det var bara till att sätta på sig hästkläderna och åka till stallet där jag mockade, välkomnade Svipa och Nilla från kursen, fixade med mina hästar och så släppte vi ut hästarna i hagen igen.  Brana & Kjartan var överlyckliga och dundrade omkring i hagen en stund. Nilla berättade om kursen och sedan var det dags att göra kväll..

Söndagen började med morgonfodring, kånka ner höbalar till hagen, fylla på vatten i badkaret och så ridning. Jag red Brana på ridvolten i skritt förstås. Ida fick sitta fast mitt på ridvolten och Kjartan åt gräs utanför ridvolten. Nilla red Svipa också. Det var varmt, skönt, soligt och Brana var väldigt PÅ.

Efter en sisådär 30 minuters träning så slutade vi och tog upp hästarna till stallet där vi tog av dem allt, förutom jag då som satte på Brana benskydd, och så släppte vi ut dem på en gräshage. Vilken lycka!! Vi satt och fikade i solen i hagen, hästarna fick gräs, fåglarna kvittrade och allt var så där underbart det kan bli en solig morgon vid 9-tiden.. Mysfaktorn var hög..

Sedan hemåt och bara vara den här dagen.. Tog det lugnt och bara njöt av söndagen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar