torsdag 7 maj 2015

Brana och Jag = 4 år..

Den här månaden har Brana och jag varit ett team i 4 år.. Rätt fascinerande faktiskt.

Jag minns fortfarande när jag kollade in henne på Hästnet.. En isabell, jag har alltid haft förkärlek för hästar med andra färger än fux, brun och svart.. Men jag letade efter en valack, femgångare, stor och det här var ett sto, fyrgångare och liten.. Men eftersom jag ändå skulle kolla en sådan valack (5-gång, stor, svart, valack) hos Hinni vid Göteborg, så kunde jag lika gärna kolla den här Brana också hos Linda i Himmelstalund.

Jag provred valacken hos Hinni.. Trevlig men en smula svår, jätteflott pass och priset kanske inte riktigt var det rätta för mig. Men han var faktiskt den häst jag tänkte köpa men så vi åkte vidare till nästa häst, Brana.. Jag såg den där lilla damen i hagen och hon hämtades in, sadlades och så började Linda rida. Och det ögonblick jag såg Brana röra sig tänkte jag "det här bådar inte gott".. För jag blev kär.. Hon hade exakt de steg jag önskade och rörde sig väldigt flott. Visst var hon en smula omusklad och en smula ur form men hon var verkligen hästen med stort H.. Och så fick jag rida. Jag red kanske 10 minuter, i skritt, lite trav men där föll hon ur till tölt och vad gör det.. Och så kort tempo tölt, ökat tempo tölt.. Mamma såg mitt stora leende och jag kände att det här var hästen jag ville ha.

Så tillbaka till stallet och så träffade jag uppfödarna och vi snackade lite priser hit och dit.. Mamma gick bort från stallet, hon avskyr när jag prutar. Vi åkte hemåt utan att ha kommit till någon överenskommelse och efter ungefär halvvägs så ringde jag upp dem, eller var det de som ringde mig? Vi kom överens om ett pris och så var det klart.. Brana var (nästan) min..

En liten veterinärbesiktning och spattröntgen och så körde de henne till mig och kontraktet skrevs på, pengar överfördes och NU var hon mig.. Min lilla sprattelhöna med temperament som en italiensk upprörd matrona vars man var otrogen..

Vi har upplevt mycket Brana och jag.. Poängmässigt helt sagolikt i töltklasser och fyrgång och tävlat Geadingakeppni-SM två gånger. Vi har rest till Wången, till Mönsterås och vi har tränat för väldigt många olika tränare. Hon har gett mig massvis med nya erfarenheter och uppfyllt allt jag har önskat.
Visst har hon temperament som få hästar har men när man väl sitter på henne så glömmer man bort allt det där..

För hon är bra sagolik min lilla Brana..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar