onsdag 20 maj 2015

Hästförsäkring

Ni som inte har rejäla försäkringar på era djur - ni måste vara helt otroligt korkade. Det är enormt bra att ha försäkring, särskilt veterinärvården, då det är inte det enklaste att punga ut en massa pengar på veterinärbesök och ev. operationer. Jag minns mycket väl när min gamla hund skulle opereras; det hade kostat runt 37 000kr och jag behövde bara betala 4500kr.. Resten betalade Agria.

Jag har fått lära mig att det som kostar i en försäkring är LIVförsäkringen och inte veterinärvården. Jag sänkte mina hästars livförsäkring förut och då sjönk mina utgifter på försäkringen också. Det kanske inte är att rekommendera men när man har flera hästar så blir det faktiskt ganska dyrt med hög livkostnad = höga försäkringskostnader. Det som är viktigt för mig är just hjälpen vid veterinärvården. Om min häst dör så förlorar jag pengar - japp, det är jag medveten om. 

Men nu har jag då Folksam som hästförsäkring. Detta har jag pga att jag jämförde lite olika försäkringar och för mig var Folksam billigast. Som en snabbjämförelse; Agria skulle jag få betala ca 12 000kr/år och Folksam ca 8000kr/år. De har ungefär samma skydd så varför inte prova Folksam? 

Och jag måste säga att under det här året då Brana har varit skadad så har jag inte haft ett enda problem med Folksam. Inte ett telefonsamtal, inte en enda ifrågasättande utan de har betalat mellanskillnaderna vid varje besök hos Evidensia. Tack FOLKSAM! Det hade varit jobbigt att även starta en debatt med er när jag ändå var så ledsen med Brana. 

Totalt har Brana kostat mig: (bara veterinärbesöken, inte bensin, förlorad arbetsinkomst osv). 
27 299kr. 
Då har vi bara åkt till veterinär, sprungit lite, fått lite sedering och gjort lite ultraljud 8 gånger och av dessa 8 gånger har vi då fått 2 sprutor rakt in i leden. Ingenting annat.  Genomsnittstiden som vi har blivit behandlade har varit ca 30 minuter. 3412kr/besök om vi snittar lite.  
Jag själv har fått betala: 10 372kr och Folksam har då betalat: 16 927kr.

Betänk också att det är 3 skador och besöken har varit lite åtskilda ibland. Så ibland har jag fått betala 3000kr på ett besök och ibland ca 500kr. Det beror på vilka villkor jag har i min försäkring, förstås. 

På det stora hela är jag mycket nöjd med mitt försäkringsbolag.  

Ett litet tips till alla är att spara alla räkningar i en mapp - så att ni har koll på när veterinärvården slår i taket. Ett annat tips är att se över försäkringen ordentligt. Vad ingår, vad ingår inte? Hur mycket är självrisken? Jämför mellan bolagen. Och så är det detta med livförsäkringen - behöver ni ha så hög liv på hästen? Är ni medvetna om att efter en viss ålder så sjunker den procentuell? 
LUSLÄS försäkringsvillkoren så att ni är medvetna om allt. Bättre att kunna FÖRE en skada än när skadan väl sker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar