måndag 4 maj 2015

Jag är glad men ändå inte..

Jag gläds åt alla som berättar sina lyckliga nyheter om att de är SM-kvalade till både "vanliga" islandshäst-SM och geadingakeppni-SM.. Det är jag..  Det finns inget roligare än att höra hur alla lyckas nå sina mål..
Men.. samtidigt svider det. Jag vill ju också.. Jag saknar känslan på tävlingar, träningen inför tävlingar och allt som sker runtomkring det.

Men jag kan väl säga att jag "sparar" pengar - eller lägger det på huset istället, vilket är mycket bättre.  Att tävla innebär för mig, en prislapp på ca 20 000 - 25 000 sek per år. Det är ungefär vad det kostar på 4-6 tävlingar. Då är allt inkluderat, bensin, boende för mig och hästen, mat, anmälningsavgift. Det blir runt 6000 sek per tävling, och då kör jag ganska snålt kan jag säga.

Dessutom har det, under de här två åren, skett så mycket med domarna, kvalnivån så rätt krasst är det nog ganska bra att jag väntar lite.


  • Först kom nya domarhandledningen (förra året) och det blev ett väldans liv om denna. Det var feldömt, dumt dömt, bra dömt av domarna. Folk beklagade sig över de otroligt orättvisa poängen och det diffade allt från 3,0-6,0 på en gångart.. Så rent krasst kan det vara skönt att stå vid sidan om och bara invänta lugnet.. Vilket verkar ha infunnit sig..
  • Sedan var det SM-kvalet.. Först skulle man kvala 2 gånger, men då från vilken nivå som helst och nu ska man kvala en gång - fortfarande från vilken nivå som helst (alltså oavsett om du är A, B, C-klassad, bara tävlingen har korrekt nivå).. Bara för att vi ska ha tillräckligt med ekipage på SM för att lokalklubbarna som arrangerar detta inte ska gå med förlust.
    Jag går emot strömmen och tycker det är fel.. Jag anser att man först måste vara A-klassad och sedan kvala från A-klass till SM, en gång. Jag tycker att man bör ha lite tävlingsvana på SM och att det ska inte vara "tur" som gjorde att du kvalade in, jag vill se eliten på SM - inte kreti & pleti.... Dessutom anser jag att SIF bör se över varför det blir så att man måste ha ett visst antal ekipage på SM för att inte göra en förlust, det låter knasigt att det måste vara runt 180 ekipage.. Kanske borde skala ner nivån lite?? 
Det var inget tråkigare (förlåt alla ekipage) att se SM i Norrköping år 2013. Jag & Mamma var där under hela SM, vi såg varenda uttagning och jag kan säga att uttagningarna på onsdagen, torsdagen och en del på fredagen var de tråkigaste uttagningarna vi hade sett. Nationella tävlingar var roligare, åtminstone det året.  Många kunde inte lägga pass, hästarna "flamsade" runt på banan och det var helt enkelt inga snygga ridningar. Det sägs att nerverna är där men om man hade tävlingsvana så skulle man kunna lägga band på en hel del nerver och veta vad man gör!
Avelsvisningen var en skam - inte för ekipagen men publiken. Att lägga avelsvisningar sent på kvällen gjorde att knappt ingen publik var kvar. Sedan att jag inte gillar att se 4-5 åriga hästar ridas så hårt är en helt annan sak.. 

Så rent krasst är det nog rätt bra att avstå tävlingar förra året och det här året.. Men det svider ändå, jag gillar ju att tävla.. Målet är visserligen SM men att tävla är ju också min livsstil.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar