måndag 29 september 2014

Tomten har fått sig en uppfräschning..

Fredag kväll så kom syrran, hennes man, mamma och pappa över med ett fullastat släp av ved!! Jag har träd och ved men tyvärr är det årets "skörd" och det kan man inte elda så jag behövde ved. Snälla systeryster och svåger som kom med så mycket ved.. Fullt i vedboden och nu kan jag minsann elda hela vintern och ha ved kvar till våren. De sov över och sedan började lördagens arbete..

Hela syskonskaran kom (bror, syrra, bror) över med sina respektive så helt plötsligt var vi 9 personer!! Underbart. Vilken lycka det är att ha så många syskon och att alla hjälper till när man behöver. Målet var att ta ner 20 meter höga träd (ca 6st) som stod lite illa till vid huset, installera luftvärmepumpen, reparera gångbron och elda upp riset, det som gick att elda..

Det var superroligt att alla kom till mitt hem och det som är ännu bättre - NU är allt klart inför vintern.. Inte ett endaste tungt arbete behövs göras mer nu det här året..

Pappa var den som fick äran att göra snittet..

Ja, linan som satt fast högt upp i trädet så vi kunde hjälpa trädet att falla rätt.. Vi fick springa rätt mycket och långt när trädet väl började rasa.. 20 meter långa tallar och grannar står man inte i vägen för..

Sedan kom de 3 motorsågarna igång för att rensa trädet, kapa trädet i hanteringsbara längder och sedan var det bara till att bära bort allting till vedboden eller till slyhögen.. Otroligt effektivt med sådant här gäng. 



Eller så stod man och eldade som sagt.. Slyhögen måste bort också, vilket den gjorde så nu har jag rent runt huset..


                                                 

Det var ett trött gäng efter en hel dag hårt arbete plus lunch, middag och bastu. Ni ser Idas ben sticker upp mellan mamma och pappa.. Jorå, hon fick också jobba hårt..

Pappa hade fixat klart gångbrons undre del, så att man överhuvud taget kunde stå där, så efter att alla åkte hem på söndagen så jobbade jag på lite mer och skruvade fast alla brädor i gångbron.. Mm, mycket nöjd med resultatet. 

Nu kan jag börja ägna mig åt Brana och Kjartan lite mer.. För nu behöver jag inte tänka så mycket på att huset ska renoveras, tomten justeras eller värmen i huset. Allt är liksom klart. Nu är det dags för Branas rehabilitering på allvar.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar