torsdag 11 september 2014

HATAR..

Det är ett starkt ord jag vet.. Men jag verkligen HATAR MIGRÄN!! Det är en sjukdom som är konstant i mitt liv och jag får migrän av och till, mestadels då jag verkligen INTE har tid att få migrän. Den den kommer som ett brev på posten om jag ska göra något speciellt.  Hormonell migrän är värst - den som dyker upp varje månad och håller sig kvar hos mig i ca 1 vecka. Jag går och lägger mig med migrän, vaknar med migrän, arbetar med migrän..

Visst har jag allt skydd jag kan ha: t ex Särskilt Högriskskydd från Försäkringskassan som gör att både jag och det företag jag arbetar hos lite skydd. Det innebär alltså att jag inte får något karensdag eftersom jag är sjuk ofta och oftast bara 1 dag per gång och att företaget får direkt stöd från försäkringskassan men tiden jag förlorar får jag aldrig tillbaka. Jag får alltså migrän minst 2 ggr per månad.. Högriskskyddet på Apoteket - eller vad det nu heter - är också bra då jag alltid slår i betalningstaket när jag hämtar ut mediciner. God förståelse hos arbetskamrater och vänner har jag också men det hjälper inte. Jag vill ju vara en normal person som kan njuta av dagarna utan att tänka på huvudet.

Det är ett rent helvete kan jag säga!! När jag har migrän så sover jag.. Jag kan sova 36 timmar i sträck, nåja nästan men ändå har jag migrän när jag vaknar upp. Och ja, jag har gått på utredningar, varit inlagt i 2 veckor på sjukhus, skiktröntgats, skannats, blodprovats osv.. Jag har gått på kognitiv beteende terapi, varit hos dr Nie som är en mycket duktig akupunktör.. Men ingenting verkar fungera. Och ja, jag får migrän även om jag är ledig, kopplar av eller sköter mig perfekt..

Jag äter tunga mediciner.. Inderal (betablockerare) ca 120mg per dag - har gått ner faktiskt från ca 180mg men tror jag måste upp dit igen. Naproxen (inflammationsdämpande) 500mg tabletter som jag ska ta vid behov. Zomig Nasal (migränmedicin), 2.5mg som jag ska ta vid behov. Citodon (smärtstillande) 500mg, som jag kan ta vid behov. Vanliga treo (huvudvärkstabletter) som jag tar vid minsta möjliga känning av huvudvärk.  En dålig dag kan alltså bestå av 6 treo, 6 citodon, 4 naproxen.. Eller 6 treo, 2 zomig, 4 naproxen.. Man får under inga omständigheter mixa citodon och zomig - det är livsfarligt. Ni börjar haja mängden mediciner jag tycker i mig nu va?

Jag blir alltid lika fascinerad av de som säger att de aldrig har ätit en enda huvudvärkstablett i hela sitt liv.. Själv började jag tidigt med värktabletter.. Minns fortfarande att jag alltid t ex fick ont i huvudet när jag skulle fira mina födelsedagar, då jag var 5-6 år..

Jovisst det finns folk som har det värre men för mig är det här det jag helst skulle vilja vara utan. Tänk ett liv utan huvudvärk.. vilken magisk känsla..

Om någon vet med sig att det finns något mirakulöst magiskt där ute som kan ta bort migrän, sitt inte och håll på det.. BERÄTTA!!

När matte har migrän, har jag det också och sover nära min matte.. 

1 kommentar:

  1. Fy, din stackare!
    Jag är en av de där lyckligt lottade som har huvudvärk väldigt sällan, kanske 6 ggr/år.

    SvaraRadera