fredag 19 september 2014

Dacia Duster 4x4

Jag fick en fråga på Facebook om hur jag gillar min nya bil, efter att ha kört den sedan mars/april.. Min Dacia Duster 4x4, diesel, manuell låda.
Skattevikt, kg: 1360
Tjänstevikt, kg: 1369
Totalvikt, kg: 1844

Max släpvikt kärra, kg: 1500
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvikt kg, obromsad: 680
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1656
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2406



Jag måste säga att jag är otroligt nöjd med den här bilen. Den är lättkörd, stark som tusan, enkel inredning, en riktig traktor. Jag har kört lite hästsläp med den, boogie, och då även 2 hästar i släpet och det märks knappt.. Plus att jag har kört fullastat hästsläp med möbler (då var det proppfullt från golv till tak) samt att jag har använt bilen som häv för att ta bort en rot som jag ville ha bort på tomten - alltså bogserlina på rot och fastsatt i bilen. Den klarar allt. Lera = inget problem..  MEN märk väl att jag är ingen lull-lull människa utan vill ha en bil som är enkel, gör det jobb den ska göra och sen är jag nöjd. 

PLUS:
Lätt att köra
Stark, drar lätt boggiesläp med 2 hästar
Hög undertill = man kommer över grejer som i normala fall skulle slå i underredet
Man kan packa mycket, särskilt om man fäller ner baksätet, eller en sektion av baksätet
Basic, inget lull-lull här inte utan den har det mest normala. Ratt, värme, tuta.. 
Bensinsnål (ja dieselsnål då), drar ca 0,60 liter per mil.
Jag kan köra släp utan utökat b-behörighet

MINUS
Om man har passagerare bak så är lastutrymmet inte så där jättestort. Det duger men inte till hästtävlingar.
Ibland känns det som om bilen ska välta när man kör fort i kurvorna :-)
Manuell växellåda. Jag är bortskämd med automat men ser även fördelar med manuell låda
Saknar svankstöd
Vev för fönsterrutor bak.. Snacka om 80-talet. 

Om jag visste allt jag visste nu om den här bilen - skulle jag köpa den igen?? 
JAJAMENSAN!! Suverän bil. Mycket nöjd.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar