fredag 10 juli 2015

Volten..Volten.. Volten & Vinterpäls!

Då blev det lite ridning igen då. Jag har inte ridit så mycket den här veckan pga min migrän, när vädret skiftar då kommer min migrän.

Men igår tog jag itu med ridningen igen. Brana & Jag gick ner till ridvolten och där övade vi på det som vi konstant övar på i nuläget. Volter, sidförflyttningar, tempoväxlingar. Japp, det är väl ungefär det vi övar på. Min ridtid brukar i nuläget vara ca 30-40 minuter men igår blev det nog 20 minuter för hon gick så bra.

Det är så att jag rider mest på volten i slutet av våren, hela sommaren, i början på hösten - för att sedan (när mörkret faller) börja rida ut på grusvägarna.
Jag har fått frågan flera gånger: "Varför gör du så? Man rider väl ut på sommaren när det är ljust ute.." 
Jo visst kan man göra så. Men på sommaren är grusvägarna stenhårda (värre än asfalt) samt massa insekter. Dessutom tränar jag mer finlir på sommaren och bara "stämmer av" att allt sitter, det är ju tävlingssäsong då och behöver träna mer lyhördhet och som sagt, finliret. Hästarna brukar dessutom gå i sommarhage och är nog rätt trötta..
På hösten, vintern - när det är mörkt - tränar jag kondition och energi. Då behöver jag komma ut och få luft under hovarna. Då står hästarna mestadels still i hagen också och behöver få röra på sig lite mer. Det är då jag tränar intervall och mycket tempo..

Vet ni att Brana redan nu har börjat sätta vinterpäls?? Det är inte klokt.. Visst har jag rakat henne så hennes "pälsklocka" kanske är lite ur funktion men nu rasar det päls och hon har redan börjat bli fluffigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar