torsdag 21 mars 2019

Tittat på häst & Kraftur!

Blev en lång dag igår.. 

  • Upp 04:00
  • Stallet, lägga ut maten, släppa ut hästar, mocka boxar, fylla på vatten, rigga insläpp
  • Jobba
  • Hem kl 13:30. Stallet. Kasta in hästarna. Byte av bil och så..

MOT LINKÖPING!! Där vi provade en riktigt RIKTIGT trevlig valack. Jättefina gångarter, jättefin vilja, söt, snäll, rar, trevlig.. Men... för stallkompisens dotter.. var han lite för stark. Det var en riktigt trevlig häst och hade jag letat en häst åt mig själv, hade jag nog köpt honom. För det kändes som att sitta på en klockren stridstank.
Visst, han kanske inte riktigt tog halvhalter eller tygeltag men det är sådant som kan tränas bort. Man får också komma ihåg att första ridturen är mycket "hej, vem är du och här är jag"-presentation. Jag såg på dottern att hon tyckte nog det var lite läskigt för han drog på rätt friskt och lyssnade inte riktigt. Men den som köper honom kommer bli väldigt glad. Men för min stallkompis dotter - så var det inte rätt häst.

När vi hade ridit klart fick vi höra att Kraftur frá Bringu stod på lösdrift i detta stall med några unghingstar. Min stallkompis, som äger en son av Kraftur, ville så väldigt gärna se på honom. Så vi fick lov att åka bort till unghingshagen och se honom. Kraftur är skadad, senskada, och står tydligen på vila eller permanent vila(?) men får då vara tillsammans med unghingstar och fostra dem samt betäcka på sommaren. Det var en härlig syn att se denna ca 20-åring i hagen med magen helt avslappnad, lite muskelfattig och raggig och tufsig av alla lekar med unghingstarna.  Han njöt verkligen av sitt hästiga liv.

Det här fick oss också att inse att våra egna hästar är faktiskt väldigt välridna. Vi behöver bara spänna lårmusklerna lite för att hästarna ska stanna upp och fråga: "vad vill du? ska vi göra något annat nu? stanna? gå fortare? Jag brukar tycka att Teo är rätt hård i munnen (mitt fel eftersom jag har ridit honom i några år helt själv och utbildat honom) men det tycker jag inte längre. Teo är faktiskt lätt i handen!?  Det är matnyttigt att rida andras hästar, inse skillnaderna samt utbilda sig själv

Kom hem igen kl 21:30..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar