fredag 18 mars 2016

Det går bra nu..

Under den här veckan har jag hunnit fundera en hel del på hur jag vill göra med hästarna, då det var första veckan med bara en stallkamrat kvar i isis-delen. Vill jag sköta alla fodringar själv (ja, eller själv och själv - tillsammans med min stallkamrat) eller vill jag flytta till ett stall där det är mer service och där jag kan mer fokusera bara på att rida min häst??

Och jag har kommit till en slutsats.. Jag trivs väldigt bra där jag står och gillar att göra ALLT.

Jag gillar det här med att veta hur mycket min häst får i matväg och jag gillar att släppa ut hästarna, mocka min box, planera hagvistelse under årets gång och jag gillar att fundera/förenkla för oss som fodrar. Jag tycker helt enkelt om hela konceptet ÄGA häst..

Inget ont om de som står i andra stall, absolut inte. Man ska välja stall efter hur man är som person och att sätta mig i en fullservice stall tror jag skulle göra mig och alla runtomkring mig tokiga. För jag skulle ändå planera, tänka, ge förslag, hitta på och vara så där "stökig" en inackordering kan vara.

Det är en skön känsla att känna att man har hamnat rätt.

Så med det sagt tänkte jag ge er en liten inblick i hur vi sköter våra hästar dagligen:

05:30
Är jag vid första hagen (lösdriftarna) och ger dem hösilage plus vatten. Hö:et har ägaren själv vägt och placerat i närheten av hagen, likaså vattnet - dunkar står redo för mig vid hagen. Jag kollar igenom hästarna så de inte har några skador plus skor på sig och kollar av staketet så att det är helt, annars får jag ju laga staket också. Är det några skador på hästarna tar jag beslut om det behövs ringas på veterinär/ägare eller tas om hand av mig omedelbart.

Sedan tar jag bilen vidare upp till stallet, där jag då byter täcken på de hästar som behöver det i boxarna - ibland har de fleece på sig och ibland ska de ha regntäcken/vintertäcken/flugtäcken på sig. Jag vägrar att låta hästarna stå inne med utetäcken på sig så som de stora hästarna gör i vårt stall (anser att då kan de lika gärna vara ute), så jag tar gärna den lilla tid det tar att byta på dem. Grimmor på och så tar jag ut hästarna i hagen. Hagen är redan preparerad med hö (från dagen innan) och vattnet är redan påfyllt i baljorna, detta görs av ägaren dagen innan. Jag kollar av staketet här också så att det inte har hänt något under natten.

Sopar rent isis-delen i stallet från torv och vid ca 06:00 åker jag från stallet till jobbet.

ca 15:30. 
Kommer jag tillbaka till stallet och börjar då med att ge lösdriftarna hösilage plus vatten. Hö:et har ägaren själv vägt (dagen före) och placerat i närheten av hagen, likaså vattnet - dunkar står redo för mig vid hagen. Jag kollar igenom hästarna så de inte har några skador plus skor på sig och kollar av staketet så att det är helt, annars får jag ju laga staket också. Är det några skador på hästarna tar jag beslut om det behövs ringas på veterinär/ägare eller tas om hand av mig omedelbart.

Sedan upp till stallet och så in med haghästarna som ska vara inne under natten. Ger dem lunchhö och fyller på deras vattenhinkar inne i stallet - ja, vi har vattenkoppar men de dricker inte ur dem. Tar av täcken, hänger upp i torkrummet (om de är blöta) och sätter på fleece - om det är så att de ska ha det på sig. Checkar av dem så att de är hela och har skor på sig.

Därefter mockar jag mina boxar, borstar mina hästar, rider mina hästar.. Väger mina hästars hö och placerar ut mina hästars morgonhö i hagen plus fyller på vattnet i hagen. Ställer fram kvällshö vid boxdörrarna och sedan är jag klar.. Jag brukar åka hem vid 18-18:30..
Då brukar min stallkamrat ha dykt upp och hon rider/sköter sina hästar och väger sitt hö, preparerar vatten till hagen osv.

vid 19:30-20:30 fodrar/vattnar hon hästarna i hagen plus i boxarna.. och kollar igenom hästarna, staketet osv.

Under året funderar jag då på: Hagarna - var ska de gå, vad är bäst för hästarna, bästa möjliga sätt att ge hästar hö (automatisk grind, höbaljor etc), lösdriftsskjulet, mocka hage, avmaska, städa boxarna, underlätta för oss med vattenpåfyllning både sommar såsom vinter, elen, städa hagen, överenskommelser med de stora hästarna, checka av hösilageleveranserna osv osv..

Och jag gillar detta!! Det är det här som gör att jag tycker om kollektiva stall. Det faktum att vi har friheten att bestämma tillsammans på bästa möjliga sätt för oss alla inklusive hästarna... plus att det är lite billigare ;-)

Brana & Kjartan ser ut att må bra i både hage och stallet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar