tisdag 1 mars 2016

Att tävla i "rätt" klass

Det här stöts och blöts ibland på sociala medier, varje år... Det faktum att kända ryttare och ibland kända hästar tävlar i klasser där de inte anses bör vara.

Ta t ex T8.. Där ska man visa.
1. Visa valfritt tempo tölt
2. Tag ner hästen till skritt och byt varv på speakers kommando
3. Visa valfritt tempo tölt

Att ekipage kommer in på banan och fullkomligt sopar rent för alla andra då de får poäng runt 7.XX kan ibland anses som stickande i andras ögon. 

Visst, jag kan förstå de som anser att man inte har något i den klassen att göra men ibland behöver man tävlingsträna på riktigt. Men då med unga hästar, oerfarna hästar eller oerfarna ryttare.. 
Unga hästar, även de flotta hästarna, måste tränas och även hamna i verkligheten och då på en tävlingsbana med allt som händer runtomkring banan. Det tycker jag är helt ok. 

Men att dyka upp med erfarna hästar som har gått mycket svåra klasser tidigare anser jag är felaktigt. 
Vad har man då i T8 att göra?
Är det för att markera att T8 egentligen är en svår klass? Vill man ha prispengar, rosetten?  Vem som helst får tävla T8, vem som helst får också tävla T1 (vilket är högsta töltklassen).. 
Jag tycker man ska införa gränser igen på klasserna, så att de som har hamnat över en viss poäng 3 gånger får inte tävla i den klassen längre..

Alla säger att "man tävlar mot sig själv och sina egna poäng". Det stämmer INTE.. I alla fall inte för mig. Jag tävlar för att VINNA! Jag tävlar för att komma till FINALJag vill ha äran, rosetten, priser och allt annat som en pallplacering innebär. Om jag inte eftersträvade detta så anser jag att jag lika gärna kan sluta tävla. 
Bara ordet TÄVLING säger en hel del = En tävling är en särskilt anordnad tillställning där flera personerlag eller tävlingsdjur mäter sina färdigheter på något område för att kunna rangordna deltagarna. 
Men bara för att jag vill vinna betyder det inte att jag vill vinna till vilket pris som helst..Jag vill känna att konkurrenterna är likvärdiga och har samma kvalifikationer som mig. Att tävla mot någon som konstant ligger på 3.xx eller som konstant ligger på 9.xx känns inte kul.. Jag vill tävla med ekipage som är på ungefär samma nivå som mig, annars är det ingen utmaning.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar