söndag 24 februari 2019

Ridning, Vaccination, Skoning, Födelsedag, Kök, Ridning

Det är väldigt hektiska helger just nu.. Massa saker som ska hinnas med så ljuset kommer och då vill man göra saker - starta våren lite i förtid.

Samtliga pållar fick nya skor i fredags och i samma veva passade jag på att vaccinera Teo. Han halvårdvaccineras pga att jag orkar inte med dessa förändringar i tävlingsreglementet och på det här sättet är jag säker jämt på att kunna tävla. Dessutom rekommenderar SVA att man bör se över sin vaccination och är hästen vaccinerad för över 6 månader sedan så bör man vaccinera dem igen. Veterinären sa att vi var kloka som stängde stallet och lät bli att åka på kurser/tävlingar och tar emot inackorderingar. "Stoppa smittan", var vad veterinären sa..  Vi har dessutom hästinfluensa i Markim, vilket är nära Husbyöhn så jag känner att det är klokt att toppa upp vaccinationen.

Min brorsa fyllde år i veckan och jag passade på att åka och hälsa på honom i helgen,. Väldigt kul att se honom, trevligt att se att han har börjat bo in sig i nya huset.

Ridning pysslar jag med också. Jag har två träningshästar just nu, en äldre häst som ska tävlingstränas och en unghäst. Den äldre har jag jobbat massvis med och man kan säga att redan nu börjar det ge resultat. Den lilla kula han hade är borta och muskler börjar dyka upp.
Vi jobbar massvis med sätta bakdelen under sig, trampa under, höja nacken eller länga halsen (vi växlar där) och det gör vi genom åttavolter, skänkelvikningar på volt, mera serpentiner, tölt tölt och tööölt.. Riktigt trevlig kille det här..

Dag 1 hos mig, alltså i början av februari.

Så här ser han ut nu...

Teo jobbas också. Han har faktiskt riktigt bra kondis märker jag nu efter att ha ridit den andra svarta förmågan. Teo blir inte trött för en liten enkel tur i tölt, trav, galopp men den här andra svarta killen jag rider börjar flåsa och svettas efter typ 1/3 av turen.

Och så köket. Håller på och byter ut hela mitt kök men jag vill förstås veta hur jag ska göra, allt är inte bestämt. Så jag har börjat med att slita ner överskåpen bara för att se hur det ska se ut..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar