tisdag 5 februari 2019

Rida rida

Massa ridning nu och på plogad ridvolt!! Tänk att man kan bli så glad att ridvolten äntligen är plogad!! Tänk att det dessutom ska ta så lång tid att få den plogad men nu är det gjort!

Så jag började rida träningshästen (den äldre).. Vi arbetade i tölt på åttavolter och sidförflyttningar. En riktigt trevlig kille som är villig och töltar bra. För den här hästen handlar det mer om att få upp konditionen samt träna bukmusklerna och stretcha/träna upp styrkan i bakbenen (och med det sagt, bakdelen). Så vid varje åttabyte så bad jag om lite mer förflyttning av bakdelen och naturligtvis form, vilket han tycker är rätt jobbigt. Och det här med att byta volt är rätt jobbigt också eftersom han anser att han går ju bra i ena varvet, varför byta balanspunkt hela tiden. Men efter ca 30 minuters träning så var jag väldigt nöjd - och han var sjöblöt.. Det här är en kille som svettas lätt..

Sedan en paus för att ställa om för mig och så på nästa häst. Den här gången Teo. Vi jobbade ungefär samma men med ett undantag. Vi jobbade samling i skritt, kraftig samling, typ skritta på stället. Mitt mål är att kunna tölta och trava på stället, typ piaffera så vi får väl se om jag lyckas. Han gör ett otroligt bra jobb. Teo är ingen kille som gillar mjuka underlag så den här plogade volten är perfekt för oss!! Hårt packad is/snö där vi kan flyga fram i varierade gångarter och tempon.

Ja, efter detta så var det dags att avsluta dagen och åka hem.. För att.. gissa?? Jajamän, SKOTTA!! För naturligtvis har plogbilen varit framme och gjort en superstor vall vid min infart. Så roligt nästan jämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar