fredag 16 juni 2017

Sommarbete & Städning av Stall

Det är nu de flesta av oss har släppt ut eller kommer inom kort släppa ut hästarna på bete. Självklart efter att han vant in hästarna på gräs (och rikligt med gräs).. Det är som alla andra foderbyten, minst 2 veckors invänjning men allra helst längre än så eftersom de kommer antagligen gå dygnet runt på gräs.

Sedan finns det då olika typer av sommarhagar. Det finns de härliga skogshagarna som erbjuder en smulare magrare bete eller så finns det de traditionella beteshagarna där gräset är kraftigt, frodigt och finns i överflöd.

Jag ser en stor skillnad i mitt stall när det gäller behovet av bete. Vi har ett gäng fullblod och travare i vårt stall och de kan sannerligen äta hur mycket som helst utan att knappt gå upp i vikt. De går förstås på de frodigaste beten som stallet kan erbjuda och går i nuläget på dessa beten dygnet om. Hästarna är dessutom lite kräsnare och verkar tycka att betet är "tomt på gräs" när jag själv anser att det finns massa gräs kvar..

Sedan har vi några ponnies eller korsningar med ponny. De går upp lätt och (tyvärr) blir även de tvungna att följa flockarna (som då består av fullblod) att gå in på de kraftiga beten som vi har. Men de flesta har löst detta genom att bygga en liten hage i den stora hagen och på så sätt begränsa ponniernas tillgång på gräs. Men de går sannerligen upp på minsta möjliga grässtrå, sväller om magen och blir lite tjocka om mankammarna. Snacka om att suga kraften ur minsta möjliga strå. Dessa ponnies rensar hagen ganska fort på bete.

Och så har vi isisarna, som är rena rama gräsklipparna. Jag har aldrig tänkt på att islandshästar totalt tömmer en hage på bete om hagen är liten och ändå håller vikten eller går upp i vikt!?!  Mina två pojkar går visserligen inte upp så mycket - men det beror nog en stor del på att de får gå i rätt magra  hagar - men det ser ut som om någon har klippt hagen med alldeles för lågt skär - för de har rensat hagen. ALLT äts upp!  Jag förstår nu att vi isis-folk alltid har liite för tjocka hästar..

Många anser att hästarna ska gå på sommarbeten men jag undrar egentligen hur mycket av denna vilja är för hästarnas skull och hur mycket är för vår skull. För om hästarna går på sommarbete dygnet om så behöver man ju inte åka dit och fodra varje dag, man behöver inte mocka varje dag och man behöver inte bekymra sig så mycket om att hästarna inte gör något i hagen - på sommaren går de ju runt och äter hela tiden..
I mitt stall är det ganska tydligt vilka som "vinner" på detta - det är hästägarna. De väntar med stor iver på att betet ska komma så att de kan låta hästarna gå ute dygnet om och på så sätt slippa mocka, fodra, släppa ut/ta in och kostnaderna minskar eftersom de inte behöver köpa strö, foder osv.

Jag misstänker att mina två killar, som snart kommer byta hage igen till en liten skoghage, kommer pendla lite mellan att vara innehästar och utehästar. Min skogshage har fått vila 2 veckor för att växa upp lite men killarna kommer nog tömma hagen på några veckor, och sedan är betet slut igen. Men ingen av dem är för tjocka eller för smala, så jag får väl reglera stråfodergivan lite beroende på hur de ser ut - de har lite olika behov. Jag vill också vara lite "ledig" som alla andra..

I helgen ska mamma & jag städa min lilla stalldel..  Jag verkar alltid göra detta lite före mina stallkamrater men de å andra sidan gör detta på lite olika tider och olika noggrant. Själv skurar jag alla väggar, golv och tak med såpa och sedan avslutar med Virkon.. Det här året har jag fått lov att måla innerväggarna med en ljusare färg än den som sitter där nu (svart i botten och vitt överst och jag vill ändra till ljusbrunt i botten och vitt överst).. Färgbytet vill jag göra eftersom mina två boxar är väldigt mörka och jag vill ha lite ljusare ton där inne - vi får väl se om det blir bra..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar