onsdag 28 juni 2017

Handhäst

Ni som har fler hästar, har ni provat att handhästa? Om inte, våga prova!! Det är otroligt trevligt sätt att träna flera hästar och då får hästen som går som handhäst träna på ett sätt som kan vara lättare för hästen och naturligtvis är det roligt för ryttaren.. Dessutom så växer den häst du rider på, eftersom den har uppgiften att leda den andra hästen och vara den som bestämmer tempo och väg (nåja, det gör ju ryttaren men hästen du rider på blir faktiskt modigare)..


Jag handhästar gärna - det är otroligt trevligt eftersom man får sällskap med sig på vägen och en del hästar är inte redo för att ridas på. Så, igår blev det handhästeri igen. Jag rider alltid på Teo och har Kjartan med mig som handhäst, i grimma och med kedja som löper från ena sidan på grimman, under käken och genom den andra metallen på grimman på andra sidan - på detta sätt har jag lite mer kontroll över handhästen.. En del använder träns med tyglar, en del träns med grimskaft.. ja - alla metoder fungerar, så länge man själv som ryttare känner sig säker och bekväm. 

Kjartan har jobbat som handhäst en hel del när jag red Brana, så han vet vad som gäller.


Så igår drog vi iväg, vi 3 på grusvägarna runt stallet.. Det var fullt fräs i trav, tölt och galopp. Båda hästarna gick på som attan, vilket var väldigt roligt. Det var enormt mycket flugor och såna där små små bromsar som ser ut som flugor men är det inte.. Usch!!  Men med lite tempo så kunde vi hålla oss undan från de värsta flygattackerna.


Vi slog följe med ett gäng stallkompisar på vägen hem och sedan fick faktiskt killarna sova inne. De var så extremt trötta och behövde nog en liten stund för sig själva - utan flugor, massa mat, bilar som körde förbi.. 

Imorse när jag kom till stallet (alltså onsdag morgon) så hade båda killarna sovit otroligt gott för båda såg ut som små havrebollar med cocosflingor på sig.. De var alldeles spåniga!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar