torsdag 8 juni 2017

Kliar i tävlingsnerven

Jag är SÅÅ tävlingssugen!! Nu när jag äntligen har en fräsch häst och dessutom en väldigt vacker häst (igen måste jag säga eftersom Brana var ju väldigt vacker enligt mig) så är jag otroligt tävlingssugen.

MEN! Jag ska inte stressa på och Teo ska sannerligen få muskla på sig och bli starkare, bättre, renare i gångarterna och säkrare innan jag tävlar honom. Jag känner mig själv och vet att om jag kommer till en tävlingsplats med Teo, så vill jag vinna. Så enkelspårig är jag.

Många säger att de är på tävlingar för "att det är roligt" eller för att "jag tävlar mot mig själv och mina poäng" men näe.. sån är inte jag.. Jag vill ha bästa/högsta möjliga poäng och VINNA!! Jag har alltid varit sådan och kommer nog alltid vara sådan men bara för att jag har den attityden behöver det inte betyda att jag gör vad som helst för att vinna - hästen måste må bra.  Men det känns onödigt att åka till tävling i nuläget med en häst som har lite ojämn takt i tölten, känns lite tveksam i de andra gångarterna och är lite..hmm.. låt oss säga ung i sinnet..

Jag försöker plugga på nya regler och lära mig vad som gäller och hur alla tävlingar fungerar i nuläget. Det jag har märkt är att folk är generellt okunniga över de nya reglerna, de nya nivåerna, den nya tävlingssidan osv.. Men det beror nog på att allt inom SIF inte är klart, så det ploppar fram nya bitar successivt vilket gör folk frustrerade..  Att tävlingsreglerna ändras mer eller mindre 2-4 ggr per år (många tillägg har det varit föregående år) gör inte saken lättare och numera är tävlingarna hårt eftertraktade så de blir fulla rätt fort också.

Jag saknar fortfarande en komplett sida där man kan logga in som medlem, där man kan köpa sin tävlingslicens, där länkar till lokalklubben finns, där tävlingsreglerna alltid finns och är de mest aktuella (utan en massa påannonser typ "nyheter" för regeländring)  och där tävlingspropparna finns.. För det är ett stort problem - tävlingspropparna.. De presenteras antingen på lokalklubbarnas hemsidor, på facebook, på SIF:s sida, på Icesale eller ngn annan sida som just den här lokalklubben anser är vettig.. Det blir lite stökigt för folk och jag tror det är en anledning till att det blir full attack när en tävling släpps för anmälan.

Dessutom tror jag att folk saknar klubbtävlingar med finaldagar, prisrosetter, täcken osv... Alla vill inte kvala till SM och vanliga hederliga klubbtävlingar har blivit lite undanskuffade för att det krävs för mycket arbete med funktionärer, förberedelse.. Då är det "enklare" med några få tävlingar per år och kval till SM..  Jag tror det är bristen på funktionärer som är jobbigast för lokalklubbarna, det är helt enkelt för mycket tjatande.

Jag tycker egentligen att det borde finnas krav från lokalklubbarna att de som tävlar MÅSTE vara funktionär i sin lokalklubb minst 1gång/år. Tänk så bra det hade varit?! För Stormur som är störst i Sverige borde väl ha rätt många som tävlar i deras klubbnamn.. Tänk om alla som tävlade för Stormur hjälpte till EN gång på en tävling/år som Stormur arrangerar - tänk så många tävlingar de kunde ha då...

Nästa år, då ska Teo och jag tävla. Då hoppas jag att vi tillsammans är redo för tävling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar