måndag 19 juni 2017

Städning stall & Peter-kurs

I fredags var mamma i stallet och det var en riktig lyx för hon hade tömt båda boxarna på allt spån. Så det vi gjorde var att skura rent boxarna från topp till botten och sedan virkona allt..  Efter det var vi rätt trötta så vi åkte hem....

För att dyka upp i stallet igen på lördag förmiddag och så började vi måla boxarna! Våra hästar står i fönsterlösa boxar och det blir rätt mörkt där inne då halva delen av väggarna är svarta så vi målade om till nougat-färg för att ljusa upp boxarna. Blev rätt fint & ljust, vilket var det viktigaste..


Hästarna blev sedan duschade så de matchade den nya rena inredningen.

Sedan satt vi och njöt i stallet medan hästarna fick torka i solen i en temporär hage som jag hade byggt för dagen. De fick m a o klippa gräsmattan där det behövdes klippas utanför stallet, jag tror inte de klagade.
Lite senare så tog jag en runda runt grusvägarna i ganska högt tempo eftersom jag skulle på kurs dagen efter och ville stämma av att allt kändes ok. Teo kändes fin och redo för dagen D..

Och så var det dags då för söndagen.. Han gick in hur lätt som helst (nu kan jag m a o åka själv) men mamma var med så hon stängde bakom oss.. Vi drog iväg i ca 24 graders värme och var framme på MarmaTorp en timme efteråt. Eftersom vi var lite tidiga så fick Teo gå ut i en besökshage, han var lite på tårna.. Så var det dags för oss, på med utrustning och så ut till paddocken. Pigg var han, så jag fick trava och galoppera en stund för att "lufta honom lite".. Han gick väldigt bra även om han allra helst ville bocka, busa och hälsa på kompisar..  Och så började vi tölta.. Tölta, tölta, tölta, tölta och mellan all tölt växlade jag till skritt, trav eller galopp.. Det är bra att byta gångarter ibland och inte "snöa" in i tölten hela tiden. 

Det var en bra dag.. En väldigt bra dag. Teo gick sagolikt fint och han riktigt växte under mig och blev lekande rund och vacker.  Visst har han inte så höga lyft fram ännu men det kommer..
Peter tyckte han såg strålande fin ut.

Vi ska fortsätta jobba med det vi gör. Tölta i lite rund form runt bålen/bogen så att inre bak orkar bära mer och att takten då blir bättre. Jag riktigt kände när han var "där" för då lyfte manken, han blev stor, takten blev klockren och hela han kändes liksom "ahhhhhh".. 

Jag kände mig riktigt stolt över denna kille igår., inte ofta jag känner så och verkligen inte ofta jag är supernöjd med lektionerna  (händer typ max 2 ggr/år) men igår var en sådan dag.. 


Passade på att väga honom igen på MarmaGård. Första gången (maj) vägde han 351kg och nu vägde han 367kg. Han har alltså gått upp 16kg.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar