onsdag 12 juni 2019

Tävling närmar sig..

Det börjar närma sig, en tävling till för mig och Teo. Den här gången är det på hemmaplan, Stormur. Jag håller fortfarande på att experimentera med att hitta rätta läget på Teo, det är svårt när hästen är lång i ryggen, viker gärna in nacken lite för mycket men utan de där rätta steglängden man vill ha.

Han har nog alltid slagit sig bak, kota mot kota samt kronrand/hov mot kronrand/hov men det är först nu jag har noterat det (hört slagljud samt sett märken) och även noterat att han tycker det gör väldigt ont. För i vissa lägen så börjar han rolla eller slå upp.. Stackars lille Teo..  Så kan han ju inte ha det..

Jag har satt på strykkappor och klockor bak men med det så börjar viktkontrollen av utrustningen.  För inom islandshästvärlden får man inte ha vikter högre än 250gram per ben!! Och jag kan lova att sån här utrustning väger en smula mer.. Så jakten började tidigt med att hitta rätt skydd som skyddar, väger lätt och som inte suger åt sig vätska, för med lite vatten+lera blir skydden tyngre.

Provade ett par vanliga plastklockor samt strykkappor och vikten var helt ok, runt 200 gram men plastklockorna gav honom skav i karlederna. Jahap.. Sätta skydd i karleder eller hitta nya klockor?? Det blev nya klockor eftersom ett par extra skydd säkert ökar vikten. Hittade ett par tygklockor som väger otroligt lite, 90gram.. Men med de kraftiga skydden på kotorna så kom jag på 290gram. Gaahhh!!

Beslutet blev: Linda ben med vetflex och skumgummi, lätt ohh så lätt.. samt tygklockor nedanför. Då hamnar jag på ungefär 190gram, vilket ger mig lite utrymme för ev felvägning av grejer på tävling, saker som blir blöta osv. Jag tror också jag måste kapa tygklockorna lite för de täcker hela hoven plus lite mer - jag tror han tycker de är lite i vägen..


Flest grejer på häst under ridning vinner??
Det här var Kjartan som hatade bromsar vilket gjorde att mamma skyddade honom rejält under ridning..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar