fredag 14 juni 2019

Checklista tävling

Jamen då var det dags då! Åka till tävling imorgon och prestera lite.. Eller prestera och prestera - vi ska visa upp vad vi har presterat hitintills.. Tävla innebär ju nästan bara att man visar upp sina förmågor och dessa förmågor tränas upp på hemmaplan.

Nära och bra denna tävlingsplats så det tar ca 20 minuter dit.  Men ikväll ska allt packas.

Sadel, Träns, Sadelgjord, Någon sorts vojlock, hjälm, spö... Detta är egentligen allt som verkligen måste MÅSTE packas för att kunna rida sin häst på tävling.  Men jag är den jag alltid är så...

Jag packar alltid ner 2 träns. Utifall att ett går sönder. Likaså 2 olika bett, 1 extra hackamore. Japp - den här gången ska jag tävla på hackamore, älskar att rida på hackamore och Teo går bra på det så varför inte?..

Skydd. Normala människor packar boots men det behöver inte jag. Hade jag packat boots så hade jag packat ner 2 par men nu behöver jag inga boots. Däremot behöver jag skydd för hans bakben vilket innebär lättviktsklockor samt vet-flex med underlägg. Så det får bli några svarta rullar vet-flex.

Vantar har jag alltid liggandes i min tävlingsskåp.

Täcke. På vintern blir det alltid ngt fleece och kanske regntäcke i dubbla uppsättningar men för imorgon blir det flugtäcke. I normala fall använder jag inte täcke på Teo men det här året är det så evinnerligt massa mygg, så jag skyddar honom så gott jag kan från de äckliga krypen.

Stolp, Tråd, Batteriaggregat, Batteri, Jordningspett måste man också ha med sig om man ska bygga hage. Visst, man behöver inte lägga ström på trådarna men om jag ändå har ett aggregat som går på batteri.. varför inte ta med det?

Vatten och Vattenhink. Ofta ber gården som håller tävlingen att man ska ta med sitt egna vatten. För det där med gemensam slang som alla doppar och kladdar med i sina hinkar = smittorisk.

Mockningsprylar. Ofta ber gården som håller tävlingen att man ska mocka sin hage, sitt utrymme, sin box. På vissa ställen finns det så få mockningsredskap så jag tillhandahåller med mina egna som alltid ligger i transporten. Egen grep, egen sopborste och faktiskt en stor lätt balja som jag kan lägga bajset i - och ta hem om så krävs för att tömma hemma.

Mat, Godis till hästen. Beroende på hage och årstid kan det behövas lite käk till hästen.

Sedan är väl hästen klar.. Då är det bara jag kvar. Hästpass, Ryttarförsäkran, Vaccinationsintyg, Ryttarbrev, Tidsschema, Startlistor, Penna. Pengar. Därefter kläder efter väder och väder som kan växla. Packa hellre för mycket än för lite - är mitt motto.. Och typ för alla väder; Soligt, Regn, Kyla.

Beroende på sedan vart jag åker kan jag ta med mig stolar, stormkök, lunch, middag osv osv,.

Det blir en hel del när man tänker efter men nu är jag så van så det mesta går på rutin - förr skrev jag pack-listor men det behövs inte längre.

Så här kan det se ut i min transport en tävlingsdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar