onsdag 5 juni 2019

Godkänt

Ägaren till träningshästarna kom igår. Hon har kommit några gånger under den tid jag har haft hästarna eftersom dels så vill hon se deras utveckling men i vårt kontrakt så har jag skrivit in att det ingår lite lektioner. Något jag anser är viktigt eftersom även om jag rider in/till hästarna så är det ägaren/ryttaren på hemmaplan som ska fortsätta med träningen.

Så igår var liksom examinationen för mig. Godkännandet eller Underkännandet. Och hon var nöjd, vilket var skönt.

Träningshästen (den äldre) är smal och fin, välmusklad och har en flygande pass som man bara kan älska. Jag kan lova att passdjävulen kommer fram hos ryttaren när man lägger pass på hästen. Man riktigt ser hur hornen växer fram i pannan och man bara vill mer, mer meeer.. Underbart! Den här pållen ska tävla om ca 1 månad i tölt-gren, pass-grenar och femgång och jag ser fram emot en rapport från ägaren.

Unghästen har jag fått kämpa med. Riktigt svår unghäst enligt mig. I början så fastnade hästen i backen när man ville gå fram och varken smackningar, spö, skänklar hjälpte. Skänklar kan jag förstå då unghästar inte förstår vad ett litet tryck mot magen betyder men röst brukar fungera eller spö. Men inte med den här pållen..  När hästen fick ett litet spö på baken så slog hästen mot spö och rösten verkade hästen inte reagera på alls. Jag tror jag kämpade i typ 4 veckor med att få hästen överhuvudtaget att gå fram. Med häst framför, röst, godis, ledare och allt. Men näe.. Jag gav dock aldrig upp utan fortsatte på samma sätt som alltid: Minsta lilla steg framåt så var det överösande beröm och godis och till slut, efter typ 4-5 veckor faktiskt så var det som om polletten rasade ner i huvudet på hästen och simsalabim så ville hästen inget annat än att jobba med mig på ryggen och springa framåt. Men jag kan lova att jag trodde att jag hade misslyckats totalt innan detta hände.

De sista 5 veckorna har vi alltså tränat på att separera gångarterna, vilket jag tycker vi har lyckats rätt bra med. Traven börjar bli vägvinnande, tölten förstår hästen men det är klart - det är jobbigt att tölta och fatta höger/vänster galopp är lekande lätt för den här hästen. Jag har även fått hästen att reagera vid halvhalter samt lite sidvärtsrörelser och hästen vill själv börja gå i form (utan att jag har bett om något). Så om den lille pållen bara hade fått 4-8 veckor till och ett par skor på fötterna - hästen är rätt hovöm - så hade jag nog kommit längre. Men jag är supernöjd och ägaren är också nöjd.
Nu har unghästen börjat ränna iväg på höjden igen så nu kommer ägaren rida hästen i ca 2 veckor till och därefter får hästen sommarlov.

Så om ca 4 dagar blir jag "ensam" igen.. Då har jag bara Teo att jobba med, jösses!! Hur ska det kännas?? Jag är ju van nu att ta hand om 3 hästar, från januari typ har dessa hästar varit med mig. Och nu, när sommaren kommer, så blir det bara Teo. Kommer bli väldigt annorlunda. Men å andra sidan - Solfarí kommer ju senare, ja om något år så då blir det fullt fräs igen. Och vem vet?? Det kanske dyker upp någon annan träningshäst, sådant kan man inte planera, de dyker bara upp..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar