måndag 24 juni 2019

Inspiration!

Igår kväll, efter att ha kånkat massa markplattor hemma, åkte jag till stallet. Njöt av ensamheten och tystnaden i stallet och tog in båda killarna. Det var dags att träna båda.. Båda eftersom min stallkompis är på semester och hon har bett mig att träna hennes häst också en stund, då de båda har hamnat lite i konflikt.

Så jag började med lille killen. Vi jobbade på att hitta rakt spår utan assistans, vilket är rätt svårt för den här killen. Han vill helst hitta på egna vägar och ta egna beslut och när jag förklarar att jag vill gå rakt fram, alltså stödjer upp på yttre tygeln och lägger an inre skänkeln som för att visa vägen, så blir denna häst lite arg och försöker några gånger (han ruskar på huvudet och försöker vända eller reagerar med att spänna sig som att han vill stegra) men inser att det inte fungerar och försöker då gasa ifrån problemet men det går inte heller då jag gör en väldigt tydlig halvhalt.. Det är viktigt att reagera mot dessa självtänkande hästar utan att förstöra deras egentänk och utan att hålla kvar det som hände sekunderna före.. Svårt att bli passiv direkt efter en korrigering men det går.
Jag själv måste tänka väldigt mycket på att bli passiv/avslappnad direkt efter en händelse. För det är så hästen lär sig.
Ryttare aktiv = Gör ngt, agera mot rätt.. Ryttare passiv = Duktig häst, korrekt, fortsätt så.
Den här hästen har också börjat med att flytta på sig när man kommer till uppsittning så vi jobbar rätt mycket med avslappnad häst före uppsittning och avsittning. Stå still, stå kvar, stå med bärighet utan att spänna dig. Så det blir många upp- och nedsittningar på denna kille, med och utan pall. Hästen var väldigt duktig i slutet och vi avslutade med en bra halt och vänta.. sedan avsittning.

Teo jobbar vi med helt andra saker. Jag tycker att hans trav och galopp har blivit lite svaga, inte undra på det - jag har jobbat med tölten så enormt länge, så vi jobbar med traven. Han har dessutom blivit svag i sidorna då jag har jobbat på styvhet i tölten och inte så mycket rund häst. Samma anledning, han har haft svårt med töltandet så vi har jobbat mot grisepass. Nu ska vi jobba allsidigt!

Så vi börjar med trav på liten, extremt liten volt. Långsam, långsam trav med ruuund häst. Han får inte hänga i handen, inte öka tempot utan traven ska vara väldigt fjädrande, väldigt långsam, väldigt mycket studs i min rumpa. Kan lova att Teo tyckte det var extremt jobbigt och jag likaså. Vi låg i en hörna så vi kunde få stöd av staketet på två sidor. Av och till kastade han sig över till tölt (säkert så matte vill eftersom vi har jobbat så mkt i tölt) men eftersom han då blir stel och rak så var det var bara till att böja honom, korrigera och be om trav igen. Jättejobbigt!! Av och till bröt jag av till skritt så han fick pausa och känna att han var en duktig kille. Efter en stund var vi båda sjöblöta och nöjda och så var vi klara för dagen..

Tillbaka till stallet, pausa en stund för båda hästarna. Ja, de fick en strechstund efter ridningen och så tillbaka ut i hagen. Underbar kväll!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar