måndag 16 oktober 2017

Uteritt, Ikea, Mys och sko-lös

Vilken härlig helg.. Äntligen har hösten börjat visa sig rejält med mörker, kalla nätter, vackra färger på träden, mjuka ridvägar, lera och regn.

Fredagen blev en härlig ridtur med kamrater i stallet och jag visade dem en ny ridväg som de aldrig har tagit. Trevligt att jag kommer ihåg ridvägen som jag red för sisådär 20 år sedan - herrejösses, är det 20 år sedan jag stod på Fridhem och hade Hnáta??

Lördagen red jag ut på kvällen med handhästen Kjartan. Vi tog en runda på vallen som vi får rida på. Den är perfekt att träna, så jag travade ett varv och tog galopp ett varv. Teo stökade en hel del med vänster galopp så jag fick verkligen ta mig en funderare på om det var jag eller han som hade svårigheter - tror det är en kombination. När jag red hemåt så töltade jag lite - det har varit mycket trav den här veckan och så hörde jag ljudet: Dunk, Dunk, Dunk, Plopp..
Dunkarna var skor som mötte marken men Ploppet?? Hmmm, det lät som om en sko var borta.. Tittade ner med pannlampan och jajamensan!! Han hade klivit av sig en sko där ute på vallen i mörkret. Jaja, det var bara att skritta hemåt och sedan sms:a hovslagaren och be honom komma 1 vecka tidigare. Onödigt att jag slår på en sko när det bara är en vecka kvar och den här hoven har jag mekat med några gånger tidigare. Det verkar som om han ändrar kroppen igen för den här omgången har han knackat sko väldigt mycket.. 


Söndag var det lektionsdags. I normala fall brukar jag hålla lektion för ridande elever men när jag kom till deras stall så ville de jobba med longering och tömkörning. Inte mig emot. Så vi jobbade med olika inspänningar med longerlinan, jobbade med öppna, sluta, skänkelvikningar i tömkörning och få hästen att respektera människan samt ha energi i kroppen. Väldigt roligt faktiskt och det var ett tag sedan jag själv jobbade från marken.

Sedan var det bara mys i soffan med Ida hela söndagen. Då Teo var skolös, vädret var fint så tyckte jag att hästarna kunde vara ute ett bra tag och åkte inte dit förrän vid 18-tiden för att ta in dem. Då var det redan skymning ute och jag hann precis ta in killarna och fylla vattenbaljor innan det var totalt svart ute. Pannlampa på hela tiden numera verkar det som.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar